Rozpoczęły się zmiany związane z budową trasy W-Z, jednej z największych inwestycji drogowych w Łodzi. Tworzą się korki, bo na al. Mickiewicza, jednej z najważniejszych arterii zwężono jezdnię. Od wtorku inaczej kursuje komunikacja w mieście.
- To pierwszy etap inwestycji, w czasie której przebudowane będą pobliskie wodociągi. Żeby umożliwić wykonywanie prac, musieliśmy wyłączyć dwa pasy na al. Mickiewicza od Sienkiewicza do Kościuszki - mówi Wojciech Kubik z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Utrudnienia są o tyle kłopotliwe, że po wyłączonych pasach co dzień jeździło kilka tysięcy samochodów. Al. Mickiewicza to główna trasa łącząca wschód z zachodem miasta. Wyłączenie dwóch pasów w samym centrum miasta skutkuje dużymi korkami.
Komunikacja po nowemu
Od wtorku, jedynym bezpośrednim połączeniem dwóch dużych łódzkich osiedli jest autobus linii 98, który kursuje co 7,5 minuty. Z powodu prac zmieniona została trasa wszystkich tramwajów jeżdżących po al. Mickiewicza i Piłsudskiego.
- Tramwaje zastąpi uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pasażerowie będą mogli korzystać z autobusu Z10, który będzie kursować od dworca Łódź Kaliska do Centrum Handlowego Tulipan - mówi Sebastian Grochala z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi.
Łodzianie będą mogli też korzystać z tramwajowej linii Z3, która ma kursować po al. Piłsudskiego od Kilińskiego do krzyżówki z al. Śmigłego Rydza. Tramwaj będzie jeździć tylko po jednej nitce torowiska.
- Po dojechaniu do końca trasy, tramwaj będzie jechał do tyłu. Będzie to bezpieczne, bo motorniczy na końcu trasy przesiądzie się do stanowiska na tyle pojazdu - opowiada Grochala.
Kolejna "zetka" będzie jeździć na ul. Kilińskiego na południe od al. Mickiewicza. Pasażerów będzie zabierać linia Z1, która będzie kursować od dworca Łódź Chojny do parku Sienkiewicza.
Nowością jest też uruchomienie linii tramwajowej Z2, która jeździ od Radiostacji do pętli przy Augustów.
- Wszyscy mieszkańcy miasta mogą skorzystać ze specjalnie uruchomionej informacji telefonicznej. Wystarczy zadzwonić pod nr 42 638 90 20 lub 801 301 309 lub na stronie internetowej MPK - dodaje Sebastian Grochala z MPK Łódź.
Informatorzy na przystankach
Na nieczynnych przystankach pojawili się we wtorek informatorzy, którzy pomagają mieszkańcom w dotarciu do celu.
- Są to pracownicy MPK, głównie motorniczowie. Informatorzy rozdają mapy z zaznaczonymi trasami komunikacji po zmianach - wyjaśnia Grochala. - Pracownicy będą stać na przystankach do końca tygodnia. Dzięki ich obecności, chcemy dotrzeć do tych mieszkańców, którzy nie śledzili doniesień o remoncie - wyjaśnia rzecznik MPK.
Piętrzące się remonty
- Z jednej strony cieszymy się, że w mieście powstają nowe inwestycje, ale z drugiej nie sposób nie denerwować się, że wszystko odbywa się jednocześnie - mówi pan Łukasz, kierowca z Łodzi. - Jazda po mieście przypomina chodzenie po polu minowym. Jeden zły skręt i trzeba się pogodzić z długim staniem w korkach - dodaje łodzianin.
Utrudnień na łódzkich ulicach nie brakuje. Zwłaszcza w centrum, gdzie wciąż trwają prace w kilku newralgicznych miejscach.
- Rozkopane jest skrzyżowanie ul. Gdańskiej z Zieloną. Zmieniona organizacja ruchu obowiązuje też w pobliżu budowy dworca Łódź Fabryczna - wylicza Wojciech Kubik z łódzkiego ZDiT.
Oprócz tego kierowcy nie mogą korzystać z ul. Kilińskiego od Traugutta do Narutowicza.
Największe korki od listopada?
Rozpoczęty we wtorek pierwszy etap prac ma zakończyć się w listopadzie. Budowa trasy W-Z wkroczy na aleje Mickiewicza i Piłsudskiego od 4 listopada. Na fragmencie od Kilińskiego do Wólczańskiej będzie udostępniony tylko jeden pas ruchu, po którym będą jeździć autobusy i taksówkarze oraz docelowe dojazdy gospodarcze. Kierowcy indywidualni będą musieli skręcać w prawo w pierwszą przecznicę.
Renowacja trasy W-Z, która połączy dwa łódzkie osiedla ma kosztować ponad 623 mln złotych. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to 300 mln. Modernizacja trasy W-Z obejmuje m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jednym z nich ma być nowoczesny dworzec, który połączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód, na której linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2015 r.
Autor: bż\\ec / Źródło: TVN24 Łódź\PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź