Na tras臋 linii 36 w Warszawie wyjecha艂 w poniedzia艂ek - najd艂u偶szy w Polsce - tramwaj niskopod艂ogowy. Pojazd, kt贸rym mieszka艅cy od wtorku b臋d膮 mogli je藕dzi膰 w godzinach szczytu na trasie Wy艣cigi-Marymont, zabiera ponad 220 os贸b.
Ma ponad 32 metry, sk艂ada si臋 a偶 z 5 segment贸w po艂膮czonych przegubowo. Nowoczesny tramwaj porusza si臋 po torach bardzo cicho. W 艣rodku niemal nie s艂ycha膰 silnik贸w - takie s膮 pierwsze wra偶enia po przeja偶d偶ce nowym tramwajem.
- Jeszcze nie widzia艂em takich pojazd贸w w Europie. To jest od pocz膮tku do ko艅ca polski projekt - m贸wi rzecznik Tramwaj贸w Warszawskich Wojciech Szyd艂owski.
Dla pasa偶er贸w wa偶ne jest, 偶e na ca艂ej d艂ugo艣ci w poje藕dzie nie ma barier utrudniaj膮cych wsiadanie i wysiadanie. Dla wygody pasa偶er贸w producent wyposa偶y艂 tramwaj w klimatyzacj臋.
Nowe tramwaje pochodz膮 z bydgoskiej fabryki PESA. Do ko艅ca pa藕dziernika na specjalnych lawetach przyjad膮 kolejne. W sumie na warszawskie torowiska wyjedzie ich 15. Obecnie trwaj膮 szkolenia motorniczych, kt贸rzy b臋d膮 obs艂ugiwa膰 nowoczesny tabor.
Nowy tramwaj kosztowa艂 7,5 mln zl - poinformowa艂 rzecznik. - W najbli偶szym czasie rozpoczn膮 si臋 przetargi na nast臋pny tego typu tabor. Zakupy wsp贸艂finansowane s膮 z unijnych funduszy - doda艂 Szyd艂owski.
Pierwszy "tramwaj-jamnik" b臋dzie kursowa艂 po nowym torowisku, kt贸rego przebudowa w艂a艣nie dobiega ko艅ca w Alejach Jerozolimskich. Pojazdy ze wzgl臋du na swoj膮 d艂ugo艣膰 b臋d膮 parkowa艂y w zajezdni na Mokotowie, gdzie jest wystarczaj膮co d艂uga hala, by je pomie艣ci膰.
殴r贸d艂o: PAP/Radio Szczecin