GIS ostrzega przed nowym narkotykiem - etazenem. "Przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina"

TVN24 | Polska

Autor:
pp/ks
Źródło:
PAP
Były policjant o narkotestach TVN24
wideo 2/3
TVN24Były policjant o narkotestach

Główny Inspektor Sanitarny opublikował w środę na swojej stronie ostrzeżenie publiczne, w którym poinformował o wykryciu w Polsce bardzo niebezpiecznego narkotyku pod nazwą etazen, należącego do grupy opioidów. "Przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina" - zaznacza GIS.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Sanepid podał, że w ostatnim czasie etazen został wykryty pierwszy raz w Polsce. Etazen to nowy, bardzo niebezpieczny narkotyk z grupy opioidów. Był on oferowany w Łodzi jako dopalacz, jako szary proszek o wysokim stężeniu (czysta substancja). Narkotyk ten jest szczególnie niebezpieczny ze względu na jego właściwości toksyczne i dużą siłę działania.

Główny Inspektor Sanitarny ostrzega przed etazenemDarek Delmanowicz/PAP

GIS: etazen jest 60 razy mocniejszy niż morfina

"Przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina" – zaznacza GIS, który opisuje także reakcję po zażyciu tego dopalacza. Osoba pod wpływem opioidów jest zwykle "splątana" i podsypiająca, ma zaburzenia świadomości, wąskie, szpilkowate źrenice, zwolnioną czynność serca (bradykardię), niskie ciśnienie tętnicze, groźne dla życia zaburzenia oddechowe. Może też dojść u niej do całkowitego zatrzymania oddechu i w rezultacie do śmierci.

GIS instruuje, że takiej osobie w ramach pomocy przedlekarskiej należy udrożnić drogi oddechowe, ułożyć w pozycji bezpiecznej i wezwać pogotowie (tel. 112). Ratownicy medyczni powinni zabezpieczyć funkcję oddechową i bezzwłocznego podać specyficzną odtrutkę (nalokson), a potem przewieźć do najbliższego szpitala.

GIS informuje także, że narkotyk sprzedawany jest jako tabletki, proszki, ziołowe lub plastyczne mieszanki, jak również liquidy do palenia czy areozole do nosa. Często zmienia skład i stężenie. Osoby sięgające po niego przeważnie nie są tego świadome, co znacząco utrudnia lub wręcz uniemożliwia udzielenie pomocy medycznej, ratującej zdrowie i życie.

Autor:pp/ks

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Darek Delmanowicz/PAP