W 13 pomorskich miastach i gminach od 1 stycznia będzie można korzystać ze wspólnego biletu na komunikację publiczną. Zintegrowany bilet obejmuje autobusy, tramwaje, trolejbusy, a także Szybką Kolej Miejską.
Nowy bilet będzie funkcjonował w gminach: Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gd., Wejherowo, Żukowo oraz miastach: Gdańsku, Gdyni, Pruszczu Gd., Redzie, Rumi, Sopocie i Wejherowie.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej szacuje, że na początku nowy bilet może kupić około 10 procent ze 100 tys. osób korzystających obecnie z biletów miesięcznych.
- Dla nich, w zależności od wybranej trasy, oszczędności przy zakupie nowego biletu mogą wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu procent - wyjaśnił przewodniczący MZKZG Hubert Kołodziejski.
W sprzedaży, oprócz biletów okresowych, są też jednorazowe - 24-godzinne. Ich sprzedaż ruszyła już 29 grudnia 2007 r. Podróżni którzy nie mają zamiaru przemieszczać się z jednego miasta do drugiego (lub gminy) nadal mogą korzystać ze starych biletów.
Na bilet czekano 12 lat Jak pisze MZKZG na swojej stronie internetowej, o wspólnym bilecie na środki komunikacji zbiorowej zaczęto myśleć już w 1991 r., kiedy to władze Trójmiasta próbowały powołać aglomeracyjny zarząd transportu na szczeblu związku komunalnego Gdańska, Gdyni i Sopotu. Liczne bariery organizacyjne, prawne i polityczne spowodowały jednak, że przez 12 lat działania integracyjne w komunikacji miejskiej nie były realizowane.
W 2003 r. z inicjatywy Marszałka Województwa Pomorskiego Jana Kozłowskiego powołano Radę Metropolitalną, której zadaniem jest rozwiązywanie różnych problemów dotyczących Metropolii Zatoki Gdańskiej, między innymi z zakresu transportu pasażerskiego. W tym celu w lipcu 2007 r. utworzono Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej skupiający właśnie 13 miast i gmin tworzących Metropolię Zatoki Gdańskiej.
Źródło: PAP, tvn24.pl, lublin.com.pl
Źródło zdjęcia głównego: mzkzg.org