Przed Sejmem odbywa się manifestacja przeciwko planowanej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Praktycznie nasza cała ulica jest do wysiedlenia. Ponad 40 domów - mówiła jedna z protestujących. W budynku parlamentu trwa natomiast wysłuchanie publiczne dotyczące budowy odcinka kolei dużych prędkości Katowice-Ostrawa.
W czwartek przed południem przed gmachem Sejmu zebrali się protestujący przeciwko planowanej linii kolejowej dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Manifestacja została zorganizowana przez Stowarzyszenie StopCPK.
Zgromadzeni mają ze sobą transparenty między innymi z hasłem "Stop wyburzaniu domów", "To mój dom. Stop wywłaszczeniom".
- Mieszkają w tym domu cztery pokolenia. Mieszkają rodzice. Tato ma 91 lat, mama 84. Ja z mężem, córka z mężem. Mamy małą wnuczkę i w tej chwili chcą nas wysiedlić. Jeżeli różowa linia będzie przebiegała przez naszą miejscowość, to my jesteśmy do wysiedlenia - mówiła jedna z obecnych na manifestacji kobiet ze miejscowości Żdanów w okolicach Zamościa.
- Praktycznie nasza cała ulica jest do wysiedlenia. Ponad 40 domów - dodała. Pytana, czy ma ofertę ze strony państwa, jeśli chodzi o rekompensatę, odparła: - Nie mam nic.
- Oni nam jakieś grosze proponują. Nawet nie wiemy, gdzie my mamy się wyprowadzić, jeżeli dojdzie do tego - podkreślała protestująca.
- Jest w planie budowa obwodnicy Zamościa, czyli S17. Propozycja nasza była, bo nie jesteśmy za tym, żeby kolei nie było, żeby puścić przy tej 17. Nie musi ten pociąg jechać 250 (kilometrów) km na godzinę - mówił jeden z manifestujących.
Dodał, że przy S17 "już są wysiedleni ludzie". - Teraz dodatkowo nas wysiedlają jeszcze, bo im się spodobało, żeby na prosto szła ta linia - mówił mężczyzna.
Wysłuchanie publiczne w Sejmie w sprawie CPK
W czwartek w południe w Sejmie na posiedzeniu Komisji Infrastruktury rozpoczęło się wysłuchanie publiczne w sprawie rządowego projektu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Dyskusja dotyczy budowy odcinka kolei dużych prędkości Centralnego Portu Komunikacyjnego Katowice-Ostrawa.
Horała: wyższe bonusy dla mieszkańców nieruchomości wywłaszczanych, również pod CPK
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała powiedział w czwartek w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że rząd chce zmienić sposób określenia wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje celu publicznego, jak drogi, linie kolejowe czy zbiorniki przeciwpowodziowe.
- Odszkodowanie zostanie w każdym przypadku powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do takiej wartości zawsze dodawany będzie także bonus pieniężny jako zryczałtowany ekwiwalent kosztów przeprowadzki czy czynności prawnych - dotychczas nierefundowanych - tłumaczył Horała.
Chodzi o bonus pieniężny, który wyniesie bazowo 20 procent wartości nieruchomości. Bonus w wysokości 40 procent dotyczyć zaś będzie wartości obiektów budowlanych oraz wartości lokalu.
- Początkowo bonus miał wynieść odpowiednio: 10 procent i 20 procent, ale wartości te zostały podniesione zgodnie z propozycjami i oczekiwaniami mieszkańców. Proponujemy 120 procent wyceny dla nieruchomości niezabudowanych i 140 procent dla nieruchomości zabudowanych. To jest lepiej niż gołe 100 procent, które obowiązywały za poprzednich rządów - wskazał pełnomocnik rządu do spraw CPK.
Jak dodał Horała, taki zapis - dla dobrowolnych nabyć - znalazł się w formie poprawki w Ustawie o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Senat odrzucił w czwartek ustawę. Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.
- Taką samą poprawkę w przypadku wywłaszczenia zaproponujemy do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, która będzie w czwartek przedmiotem wysłuchania publicznego na wniosek strony społecznej, a po wysłuchaniu wróci do prac w komisji - mówił rano Horała.
Jak dodał, wyższe bonusy w nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami będą dotyczyły etapu ewentualnych przymusowych wywłaszczeń, który zacznie się po uzyskaniu przez spółkę CPK decyzji lokalizacyjnej.
- Obie ustawy są ze sobą kompatybilne, na przykład ustawa o usprawnieniu, którą w czwartek zajmie się Senat, kompleksowo dotyczy obszaru Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN), czyli trwającego wykupu nieruchomości pod CPK - wskazywał.
Jak dodał, w procedowanym projekcie ustawy dodatkowo wprowadzono dwa rozwiązania w postaci zabezpieczeń dla osób wywłaszczanych. - Po pierwsze, przysługiwać im będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż objęty odszkodowaniem. Będzie mógł z niego skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody, nierekompensowane odszkodowaniem - tłumaczył.
Po drugie - jak dodał - jeżeli wysokość odszkodowania za nieruchomość zamieszkałą będzie niższa niż ustalone ustawowo wskaźniki, przysługiwać będzie zwiększenie odszkodowania do poziomu pozwalającego na odtworzenie sytuacji mieszkaniowej (czasem może to być nawet 100 procent zwiększenia wysokości odszkodowania) - zależnie od liczby osób zamieszkujących nieruchomość.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 milionów pasażerów rocznie. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe, które zakładają wybudowanie prawie 2 tysiące kilometrów nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Według planów CPK ma być wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Źródło: TVN24, PAP