Najniebezpieczniejsze samochody świata? Oblane testy i zero gwiazdek

Najstańszy samochód na rynku - Tata Nano. Przy okazji najniebezpieczniejszy
Najstańszy samochód na rynku - Tata Nano. Przy okazji najniebezpieczniejszy
Źródło: Global NCAP

Testy najpopularniejszych samochodów sprzedawanych w Indiach wykazały, że praktycznie w ogóle nie chronią one pasażerów. - Standardy bezpieczeństwa są ponad 20 lat za Europą i USA - stwierdził Max Mosley, przewodniczący organizacji Global NCAP, która przeprowadziła testy. Wszystkie pięć wypróbowanych samochodów dostało zero gwiazdek.

W przypadku nowych samochodów sprzedawanych na Zachodzie obecnie standardem jest pięć, ewentualnie cztery gwiazdki uzyskane w testach NCAP. Oznacza to, że przy zderzeniu z nieruchomą przeszkodą przy prędkości 64 km/h pasażerowie mają spore szanse uniknąć poważniejszych obrażeń.

Dziecko w foteliku Suzuki chroni lepiej niż dorosłego

Dziecko w foteliku Suzuki chroni lepiej niż dorosłego

Nieprzystosowane do wypadków

Organizacja NCAP jest najbardziej znana w Europie, gdzie jej lokalny oddział jest powszechnie uznawany i jego testy stanowią miernik bezpieczeństwa praktycznie wszystkich nowych samochodów. Pierwszy był jednak program NCAP utworzony w USA w latach 70-tych. Tam jest to organizacja rządowa.

Powstała też instytucja Global NCAP, która ma przeprowadzać podobne testy na całym świecie, zgodnie z standardami ustalonymi przez ONZ. Pod koniec 2013 roku zabrano się za sprawdzenie bezpieczeństwa pięciu najpopularniejszych nowych samochodów sprzedawanych w Indiach, gdzie nie ma krajowych testów i standardów.

Przetestowano Suzuki-Muruti Alto 800, Tata Nano, Ford Figo, Hyundai i10 i Volkswagen Polo. Razem stanowią one 20 procent pojazdów kupionych w 2013 roku w Indiach.

Wszystkie testowane samochody, nawet te pochodzące od międzynarodowych koncernów, na potrzeby rynku indyjskiego są specjalnie zmodyfikowane. Chodzi po prostu o ich maksymalne odchudzenie i obniżenie ceny, aby była przystępna dla miejscowego konsumenta. Oznacza to najczęściej sumę poniżej ośmiu tysięcy dolarów.

Polo bez poduszek nie wypadł lepiej od dzieł firm rodem z Indii
Polo bez poduszek nie wypadł lepiej od dzieł firm rodem z Indii
Źródło: Global NCAP

Same zera

Samochody poddano próbie czołowego zderzenia według europejskich standardów. Rozpędzone do 64 km/h uderzały czołowo w nieruchomą przeszkodę. Wszystkie tą próbę "oblały". Pasażerowie najprawdopodobniej odnieśliby poważne obrażenia bądź zginęli. Cztery z pięciu pojazdów "oblały" nawet mniej restrykcyjny test według standardów ONZ (56 km/h).

Oznacza to, że producenci zrezygnowali z praktycznie wszystkich elementów zapewniających bezpieczeństwo. Wszystkie testowane pojazdy w swojej standardowej wersji nie mają nawet jednej poduszki powietrznej. NCAP zaznacza, że nawet ich dodanie nie zapobiegłoby poważnym obrażeniom pasażerów.

W najtańszym z pojazdów, Tata Nano, nie dało się nawet zainstalować fotelika dla dziecka, polecanego przez samego producenta. Na tylnych siedzeniach nie ma bowiem trzypunktowych pasów bezpieczeństwa.

Hyundai i10 sprawił się tak jak wszystkie inne testowane pojazdy - na "zero"
Hyundai i10 sprawił się tak jak wszystkie inne testowane pojazdy - na "zero"
Źródło: Global NCAP

Niebezpieczne drogi

W reakcji na wyniki testów przeprowadzonych w grudniu (publicznie wyniki opublikowano w ostatnich dniach stycznia), Volkswagen wycofał z sprzedaży w Indiach swój model Polo bez poduszek powietrznych. Pozostawiono jedynie ten z dwoma, dla kierowcy i pasażera. Ten samochód w dodatkowo przeprowadzonej próbie dostał cztery gwiazdki.

Po dodaniu poduszek Polo zdał egzamin

Po dodaniu poduszek Polo zdał egzamin

Pozostałe firmy zapewniają, że uważnie analizują wyniki testów i wprowadzą zmiany do konstrukcji swoich pojazdów.

W Indiach trwa obecnie boom samochodowy. Tworząca się klasa średnia kupuje bardzo dużo samochodów, co nieuchronnie prowadzi do gwałtownego wzrostu ilości ofiar na drogach. Według najnowszych danych, z 2012 roku, w wypadkach w Indiach zginęło 140 tysięcy osób. To najgorszy wynik na całym świecie.

Budowany zgodnie z wymogami indyjskiego rynku Ford Figo nie podołał wyzwaniu
Budowany zgodnie z wymogami indyjskiego rynku Ford Figo nie podołał wyzwaniu
Źródło: Global NCAP

Autor: mk/jk / Źródło: tvn24.pl

Czytaj także: