Kierowcy już mogą korzystać z "nowej Zakopianki", a w pełni przejezdna będzie w październiku

Nowy Odcinek Zakopianki Rdzawka- Nowy Targ
Otwarcie "nowej Zakopianki"
Źródło: TVN24

To jedna z najbardziej malowniczych i wyczekiwanych tras w Małopolsce. 16-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 47 został udostępniony kierowcom, jednak nie jest jeszcze w pełni przejezdny. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ujawnił, kiedy nastąpi pełne oddanie drogi do użytkowania.

Trasa między Rdzawką a Nowym Targiem została udostępniona na zasadzie przejezdności pod koniec sierpnia. Obecnie w niektórych miejscach na drodze miejscach trwają wciąż roboty, dlatego tymczasowo obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h; zmieniono również organizację ruchu. Inwestycja nie jest jeszcze zakończona.

- Na razie mamy jeszcze ograniczenia – są ograniczenia prędkości, prowadzone są jeszcze dodatkowe prace, ale w październiku ta droga w pełni będzie oddana do użytkowania - powiedział szef resortu infrastruktury podczas briefingu w Zakopanem. Przypomniał, że nowy odcinek Zakopianki udostępniono przed czasem, aby usprawnić powroty w ostatni weekend wakacji.

"Nowa Zakopianka" blisko finiszu

16-kilometrowy odcinek dwupasmowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem przebiega w nowym śladzie. Trasa pozwala na ominięcie dwóch miejscowości – Klikuszowej i Nowego Targu – gdzie często w sezonie turystycznym i w weekendy tworzyły się korki.

Z otwarciem tego odcinka – zaznaczył Klimczak – nie poradzili sobie niektórzy operatorzy systemów nawigacji samochodowej, którzy w pierwszych dniach nie wprowadzili aktualizacji do swoich map. Minister infrastruktury zapewnił, że utrudnienia te minęły, a wszystkie najpopularniejsze nawigacje prowadzą już nową drogą. Dodatkowo w najbliższym czasie zostaną zamontowane kolejne tablice na węźle początkowym.

Czytaj też: Kuriozalne pomyłki kierowców na Podhalu. Nawigacja nie pokazuje im nowej zakopianki

Kierowcy jadący od strony Tatr i Pienin na nową trasę mogą wjechać na dwóch węzłach: Nowy Targ Zachód (skrzyżowanie z ul. Ludźmierską, DW957) i Nowy Targ Południe (skrzyżowanie z ul. Krakowską). Funkcjonuje także węzeł Obidowa, a w budowie wciąż pozostaje węzeł Klikuszowa, który połączy obie Zakopianki – starą i nową.

W związku z tym po uruchomieniu nowej trasy zmieniła się organizacja ruchu w jej rejonie - nie ma możliwości przejazdu przez starą Zakopiankę w dwóch miejscach: w okolicy budowanego węzła Klikuszowa i w Rdzawce. Wyjazd z Lasku i Klikuszowej do Rabki-Zdroju i Nowego Targu jest możliwy przez węzeł Obidowa oraz przez drogę lokalną łączącą Klikuszową i Sieniawę.

Lokalizacja budowy DK 47 Rabka Zdrój - Zakopane na odcinku Rdzawka - Nowy Targ
Lokalizacja budowy DK 47 Rabka Zdrój - Zakopane na odcinku Rdzawka - Nowy Targ
Źródło: GDDKiA

Koszt to prawie miliard złotych

Nowa droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie jest drogą ekspresową klasy S, a drogą klasy GP, czyli główną ruchu przyspieszonego. Maksymalna dozwolona prędkość docelowo będzie tu wynosiła do 100 km/h. Przez trudny, górski teren w jej przebiegu znalazły się ostrzejsze niż na drogach ekspresowych zakręty i bardziej strome zjazdy i podjazdy. Na odcinku zlokalizowano także przystanki autobusowe.

Między Rdzawką a Nowym Targiem powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad, z których 12 ma długość ponad 100 m. Najdłuższa estakada, która ma 687 m długości, powstała nad miejscowością Lasek - w najwyższym miejscu jezdnia biegnie tam na wysokości 24 m nad ziemią. Kolejna estakada ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu. Inwestycję realizuje od czerwca 2020 r. firma Intercor kosztem prawie 995 mln zł.

Nowy Odcinek Zakopianki Rdzawka- Nowy Targ
Nowy Odcinek Zakopianki Rdzawka- Nowy Targ
Źródło: KacperR/ Kontakt24

Minister Klimczak zapowiedział, że z początkiem listopada powinna zostać ukończona budowa dwóch nowych rond w ciągu drogi krajowej nr 47 na wjeździe do Zakopanego.

Dwa nowe ronda na wjeździe do Zakopanego mają ułatwić ruch na skrzyżowaniach Zakopianki z dwoma dzielnicami miasta pod Giewontem: Olczą i Harendą. Pierwsze rondo będzie turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach - do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańcom okolicznych posesji.

Drugie rondo powstaje 50 m dalej - dzięki niemu poprawi się połączenie drogi krajowej z Harendą. W ramach inwestycji powstaną dwa przejścia dla pieszych przez Zakopiankę oraz chodnik. Zostaną także przebudowane zatoki autobusowe, powstanie nowe oświetlenie i odwodnienie.

- Chciałbym zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, żeby w listopadzie zakończyła się ta budowa, żeby na Wszystkich Świętych te ronda były całkowicie gotowe - zapowiedział minister.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: