Na jednym ze skrzyżowań w Zamościu (woj. lubelskie) 39-letnia kierująca autem osobowym potrąciła 69-letnią rowerzystkę. 39-latka była na lewym pasie i wjechała na przejazd rowerowy, mimo że samochód jadący obok zatrzymał się, aby przepuścić cyklistkę. Policja opublikowała nagranie.
Wszystko działo się w rejonie skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z ulicą Sadową w Zamościu. Na nagraniu udostępnionym przez policję widać cyklistkę, która wjechała na przejazd rowerowy. Zrobiła to, bo widziała, że prawym pasem porusza się auto marki Renault, które zwolniło przed przejazdem, żeby ją przepuścić.
Niestety tak samo nie zachowała się, kierująca autem marki Hyundai - 39-latka, która jechała lewym pasem. Wjechała na przejazd, którym poruszała się cyklistka.
Trafiła do szpitala. Nie doznała poważnych obrażeń
Rower uderzył w bok samochodu, a 69-letnia mieszkanka Zamościa, która kierowała jednośladem, upadła na jezdnię.
Załoga karetki pogotowia przewiozła ją do szpitala. Na szczęście po badaniach okazało się, że 69-latka - poza niegroźnymi dla jej zdrowia potłuczeniami - nie doznała poważniejszych obrażeń.
Były trzeźwe
Za kierownicą auta siedziała 39-latka z Zamościa. Obie uczestniczki kolizji były trzeźwe.
"Na miejscu pracowali policyjni dochodzeniowy wraz z technikiem kryminalistyki. Wykonali oględziny miejsca i pojazdów, przesłuchali świadków" – pisze w komunikacie aspirant sztabowy Dorota Krukowska-Bubiło z Komendy Miejskiej Policji w Zamościu
Policja ustala dokładne okoliczności zdarzenia i apeluje, aby pamiętać, że znajdujący się na przejeździe dla rowerów cyklista ma pierwszeństwo przed samochodami.
Statystyki
Każdego roku na polskich drogach dochodzi do ponad 20 tysięcy wypadków drogowych. W 2023 roku, wg nieoficjalnych jeszcze danych, zginęło w nich 1669 osób, a 22 944 zostało rannych. Rok wcześniej były to odpowiednio 1896 i 24 743 osoby.
W 9 na 10 wypadków winni byli kierujący pojazdami. Młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat mieli najwyższy wskaźnik liczby wypadków w przeliczeniu na 10 tysięcy mieszkańców. Przyczyną blisko 35 procent wypadków, które spowodowali, było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Po zmianie przepisów o pierwszeństwie pieszych na przejściach, zabieraniu prawa jazdy za rażące przekroczenia prędkości oraz po podwyższeniu mandatów, statystyka kilku ostatnich lat pokazuje, że nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Jeszcze w 2019 roku ofiar śmiertelnych było 2909, o blisko 1300 więcej niż w 2023 roku.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: KMP Zamość