Tak zmienia się oblicze miasta - w tym samym czasie powstaje dworzec Fabryczny (za 1,7 mld) a za 300 mln zł dawne elektrownie przerabiane są na budynki, w których ma tętnić życie towarzyskie i kulturalne. Wokół - za pół miliarda złotych - budowana jest siatka dróg. W plątaninie projektów łatwo się pogubić, więc urzędnicy przygotowali film, na którym widać gdzie powstaną nowe ulice.
W miejscu, gdzie dziś krzątają się robotnicy, kiedyś straszyły stare i zaniedbane kamienice. Niedługo będzie tu Nowe Centrum Łodzi, czyli gigantyczny projekt architektoniczny, pod którym kryje się aż 51 różnych inwestycji. Najważniejszym z nich będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna. Wokół tego nowego, komunikacyjnego centrum ma powstać przestrzeń, która będzie nowym sercem miasta.
Już w przyszłym roku na terenie "NCŁ" ma się zakończyć rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1. Powstanie w niej m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki. Na obszarze Centrum zostanie też przebudowanych lub powstanie 9 km dróg, a także 2,5 km torowisk.
Którędy będzie można jeździć wokół nowego serca miasta? Wszystko dobrze widać na filmie przygotowanym przez Zarząd Dróg i Transportu.
Ulice po nowemu
Głównymi elementami układu komunikacyjnego obsługującego dworzec Łódź Fabryczna będą projektowane ulice Nowotargowa i Nowowęglowa. Obecna ulica Węglowa ulegnie całkowitej rozbiórce.
Przebudowana zostanie istniejąca linia tramwajowa na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Tuwima.
Po południowej stronie będą wykonane nowe przystanki tramwajowe. Będą one wyposażone w wiaty oraz tablice wyświetlające informacje o ruchu tramwajów, podłączone łączem światłowodowym do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem.
System drogowy wokół dworca zostanie znacznie przebudowany. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Od północy powstanie dojazdowa droga do stacji poprowadzona po śladzie ulic Składowej, Węglowej i POW pomiędzy ulicą Kilińskiego i projektowanym przedłużeniem ulicy Uniwersyteckiej. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe.
Gotowe w przyszłym roku, czy jednak nie?
Dotarliśmy do pisma, w którym wykonawca alarmuje inwestora (łódzki magistrat), że inwestycja nie powstanie w terminie. To o tyle zła wiadomość, że dofinansowanie budowy dróg wokoł dworca ze środków UE (ponad 200 mln złotych) uzależnione jest od rozliczenia inwestycji do 2015 roku.
Wykonawca wezwał miasto do zmiany terminu oddania inwestycji. Na razie nie wiadomo, jak ten problem zostanie rozwiązany - zobacz, jakie są cztery możliwe scenariusze.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: ZDiT w Łodzi