Ruszyły prace związane z budową peronów podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Powstaje także nadziemne rusztowanie, które posłuży do montażu stalowej konstrukcji dachu. Od września mają ruszyć prace związane z układaniem torów kolejowych.
- Na budowie dworca Łódź Fabryczna wykonano już 80 proc. prac ziemnych - poinformował dyrektor kontraktu Marcin Zaręba.
Rozpoczęły się też roboty związane z montażem dachu. Zostanie do nich wykorzystany materiał przepuszczający światło. Całkowita szerokość konstrukcji wyniesie blisko 100 metrów.
- To jest rusztowanie, na którym zostanie zmontowana konstrukcja stalowa dachu. Po jej wykonaniu rusztowanie zostanie rozebrane - powiedział Zaręba.
Pierwsze elementy montowane mają być w sierpniu, a cały dach zostanie ukończony w przyszłym roku.
Prace idą zgodnie z planem
Według Zaręby roboty pod ziemią przebiegają zgodnie z planem. Rozpoczęły się prace związane z wykonaniem płyty peronów. Na początku września ma się rozpocząć układanie torów w tunelu od strony ulicy Niciarnianej.
Prace związane z najbardziej skomplikowaną operacją - odcinkiem pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego - mają zostać zakończone w maju przyszłego roku.
Infrastruktura drogowa
Według przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi równocześnie trwają prace związane z modernizacją układu drogowego wokół dworca.
Prowadzone są roboty na skrzyżowaniu ul. Narutowicza i Uniwersyteckiej - ta ostatnia ma zostać połączona z planowaną Nowotargową, która będzie ulicą dojazdową do dworca.
W ramach kontraktu trwają też prace na skrzyżowaniu ul. Kilińskiego z ul. Traugutta. Opracowywana jest dokumentacja na przebudowę ul. Kilińskiego na odcinku od ul. Tuwima do al. Piłsudskiego. Przebudowa ma ruszyć w przyszłym roku, a zakończenie planowane jest wraz z oddaniem do użytku dworca i trasy W-Z.
Po natrafieniu na podziemną soczewkę wodną, budowa wydłużyć się ma o siedem miesięcy i zakończyć nie w lutym - jak pierwotnie zakładano - a we wrześniu 2015 roku.
Największa łódzka inwestycja
Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.
Na pierwszym poziomie, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie również wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking dla samochodów i rowerów. Na drugim poziomie - 16,5 metra pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.
Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie przez tunel pod centrum miasta do dworca Łódź Kaliska. Wykonawcą inwestycji na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta jest konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, a jej koszt ma wynieść 1,75 mld zł brutto.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: jz/r / Źródło: TVN24 Łódź/PAP
Źródło zdjęcia głównego: UMŁ w Łodzi