Oscary 2025 za nami. "Anora" łącznie otrzymała aż pięć Nagród Akademii. Została najlepszym filmem, jeden z jego producentów - Sean Baker - wygrał także w kategoriach: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz oryginalny oraz najlepszy montaż, a gwiazda produkcji Mikey Madison otrzymała Oscara dla najlepszej aktorki.
Oscary 2025 za nami. Dolby Theatre w Los Angeles, w którym od 2002 roku odbywają się ceremonie wręczenia Nagród Akademii, wypełnił się gwiazdami filmu, muzyki i telewizji. Debiutujący w roli prowadzącego komik Conan O'Brien sprawdził się rewelacyjnie.
Sean Baker z historycznym wynikiem
Miniony rok obfitował w filmy na najwyższym poziomie, również i oscarowe rozdanie było ciekawe do ostatniej chwili - nawet jeśli znakomita większość statuetek trafiła w ręce faworytów.
Najważniejszego Oscara w tym roku zdobył film "Anora" Seana Bakera. Baker - jeden z producentów filmu - wygrał również w kategoriach: najlepsza reżyseria, najlepszy montaż i najlepszy scenariusz oryginalny. Zdobywając cztery statuetki na cztery nominacje za ten sam film i w tym samym roku, Baker ustanowił nowy oscarowy rekord. Cztery Nagrody Akademii w 1954 roku zdobył też Walt Disney, ale nagrodzono go za różne filmy.
"Anora" jest też pierwszym amerykańskim filmem od 1955 roku, który zdobył canneńską Złotą Palmę oraz Oscara za najlepszy film.
Brody, Madison, Saldana i Culkin z nagrodami
Mikey Madison, gwiazda "Anory" i najmłodsza nominowana w kategoriach aktorskich, pokonała między innymi Demi Moore, która była wymieniana jako faworytka.
Adrien Brody, który był najmocniejszym faworytem w kategorii najlepszy aktor, doceniony został za główną rolę w "The Brutalist". Tym samym Brody nie tylko pozostaje ciągle najmłodszym zwycięzcą w tej kategorii, ale również pierwszym, który za główne role dostał dwie statuetki, za dwie swoje pierwsze nominacje.
W kategorii najlepszy aktor drugoplanowy statuetka trafiła do Kierana Culkina za niesamowitą rolę w "Prawdziwym bólu" Jessego Eisenberga.
Najlepszą aktorką drugoplanową została Zoe Saldana za "Emilię Perez". Saldana jest pierwszą czarnoskórą, afrolatynoską aktorką, która nominowana i nagrodzona została za rolę w filmie nieanglojęzycznym. Jest również pierwszą aktorką pochodzenia dominikańskiego nagrodzoną Oscarem.
Historyczna wygrana Tazewella, "Kompletnie nieznany" z pustymi rękoma
Chociaż "Emilia Perez" zdobyła rekordowe 13 nominacji, to nagrodzona została w dwóch kategoriach. Poza Saldaną Oscara otrzymali Jacques Audiard, Camille i Clément Ducol za piosenkę "El mal". Audiard, który również miał łącznie cztery nominacje, zdobył jednego Oscara.
Do historii przeszedł Paul Tazewell, nagrodzony za kostiumy do filmu "Wicked". Jest pierwszym czarnoskórym kostiumografem, który wygrał w tej kategorii. "Wicked" - nominowany 10 razy - nagrodzono również w kategorii najlepsza scenografia. Na dziesięć nominacji trzy nagrody trafiły do filmu "The Brutalist". Poza Brodym, doceniono film w kategoriach najlepsze zdjęcia oraz najlepsza muzyka.
Pomimo ośmiu nominacji z pustymi rękoma do domu wrócą twórcy filmu "Kompletnie nieznany". Tyle samo nominacji otrzymał film "Konklawe", a nagrodzony został w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany.
"Diuna: Część druga" Denisa Villeneuve'a nagrodzona została w dwóch kategoriach: najlepszy dźwięk oraz najlepsze efekty wizualne. FIlm zdobył pięć nominacji.
Pierwszy Oscar dla Brazylii
W kategorii najlepszy film międzynarodowy Oscara otrzymał film Waltera Sallesa "I'm Still Here". Jest to pierwszy Oscar dla Brazylii. Walter Salles - jeden z najwybitniejszych przedstawicieli kina brazylijskiego - zachwycił kolejny raz. "Obca ziemia", "Dworzec nadziei", "W cieniu słońca", "Dzienniki motocyklowe" czy "Linha de Passe" - to tylko niektóre z jego słynnych tytułów, które ugruntowały jego pozycję na arenie międzynarodowej. Polityczny dramat biograficzny "I'm Still Here" powstał na podstawie książki Marcelo Rubensa Paivy, syna Eunice i Rubensa Paivów, o których jest film.
"I'm Still Here" powstał przy budżecie szacowanym na 1,5 miliona dolarów. Wcześniej tylko dwa inne filmy z budżetem nieprzekraczającym 1,5 miliona dolarów, były nominowane w tej najważniejszej kategorii i ostatecznie zdobyły nagrody. Był to "Rocky" (budżet - około miliona dolarów, zwycięzca z 1977 roku) oraz "Moonlight" (budżet - około 1,5 miliona dolarów, zwycięzca z 2017 roku). "I’m Still Here" jest pierwszym filmem w języku portugalskim i pierwszym wyprodukowanym w całości w kraju Ameryki Południowej nominowanym w kategorii najlepszy film.
Udany debiut Conana O'Briena
Sama ceremonia została bardzo dobrze przygotowana i zrealizowana. Wręczanie nagród szło dynamicznie, nie było dłużyzn i nudnych momentów.
Bardzo dobrym gospodarzem okazał się komik Conen O'Brien, który zadebiutował w roli gospodarza. Kilka dni temu zapowiadał, że razem ze scenarzystami chcą w odpowiedni sposób wyważyć żarty i skomentować amerykańskie realia. Tak też się stało. Było zabawnie i poważnie wtedy, kiedy było to potrzebne.
Oscary 2025. Pełna lista nagrodzonych i nominacji
Najlepszy film
- "Konklawe" - Tessa Ross, Juliette Howell, Michael Jackman
- "Anora" - Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker - nagrodzeni
- "Emilia Pérez" - Pascal Caucheteux, Jacques Audiard
- "Wicked" - Marc Platt
- "The Brutalist" - Brady Corbet, D.J. Gugenheim, Brian Young, Andrew Morrison, Nick Gordon
- "Kompletnie nieznany" - Fred Berger, James Mangold, Alex Heineman
- "Diuna: Część druga" - Mary Parent, Cale Boyter, Tanya Lapointe, Denis Villeneuve
- "I'm Still Here" - Maria Carlota Bruno, Rodrigo Teixeira
- "Substancja" - Coralie Fargeat, Tim Bevan, Eric Fellner
- "Nickel Boys" - Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Joslyn Barnes
Najlepsza reżyseria
- Jacques Audiard - "Emilia Pérez"
- Sean Baker - "Anora" - nagrodzony
- Brady Corbet - "The Brutalist"
- Coralie Fargeat - "Substancja"
- James Mangold - "Kompletnie nieznany"
Najlepsza aktorka w roli głównej
- Cynthia Erivo - "Wicked"
- Mikey Madison - "Anora" - nagrodzona
- Demi Moore - "Substancja"
- Fernanda Torres - "I'm Still Here"
- Karla Sofía Gascón - "Emilia Pérez"
Najlepszy aktor w roli głównej
- Adrien Brody - "The Brutalist" - nagrodzony
- Timothée Chalamet - "Kompletnie nieznany"
- Colman Domingo - "Sing Sing"
- Ralph Fiennes - "Konklawe"
- Sebastian Stan - "Wybraniec"
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej
- Monica Barbaro - "Kompletnie nieznany"
- Ariana Grande - "Wicked"
- Felicity Jones - "The Brutalist"
- Isabella Rossellini - "Konklawe"
- Zoe Saldaña - "Emilia Pérez" - nagrodzona
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej
- Yura Borisov - "Anora"
- Kieran Culkin - "Prawdziwy ból" - nagrodzony
- Edward Norton - "Kompletnie nieznany"
- Guy Paerce - "The Brutalist"
- Jeremy Strong - "Wybraniec"
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Jay Cocks, James Mangold - "Kompletnie nieznany"
- Peter Straughan - "Konklawe" - nagrodzony
- Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi - "Emilia Pérez"
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John "Divine G" Whitfield - "Sing Sing"
- RaMell Ross, Joslyn Barnes - "Nickel Boys"
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David - "September 5"
- Sean Baker - "Anora" - nagrodzony
- Brady Corbet, Mona Fastvold - "The Brutalist"
- Jesse Eisenberg - "Prawdziwy ból"
- Coralie Fargeat - "Substancja"
Najlepszy film międzynarodowy
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- Adam J. Graves, Suchitra Mattai - "Anuja"
- Victoria Warmerdam, Trent - "Ik ben geen robot" - nagrodzeni
- Cindy Lee, Darwin Shaw - "The Last Ranger"
- Sam Cutler-Kreutz, David Cutler-Kreutz - "A Lien"
- Nebojša Slijepčević, Danijel Pek - "Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho"
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- Nicolas Keppens, Brecht Van Elslande - "Beautiful Men"
- Daisuke Nishio, Takashi Washio - "Magic Candies"
- Shirin Sohani, Hossein Molayemi - "In the Shadow of the Cypress" - nagrodzeni
- Nina Gantz, Stienette Boskloppe - "Bez końca"
- Loïc Espuche, Juliette Marquet - "Yuck!"
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- Gints Zilbalodis, Matīss Kaža, Ron Dyens, Gregory Zalcman - "Flow" - nagrodzeni
- Kelsey Mann, Mark Nielsen - "W głowie się nie mieści 2"
- Adam Elliot, Liz Kearney - "Pamiętnik ślimaka"
- Nick Park, Merlin Crossingham, Richard Beek- "Wallace i Gromit: Zemsta pingwina"
- Chris Sanders, Jeff Hermann - "Dziki robot"
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- Shiori Ito, Eric Nyari, Hanna Aqvilin - "Dzienniki Black Box"
- Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Ballal, Yuval Abraham - "Nie chcemy innej ziemi" - nagrodzeni
- Brendan Bellomo, Slava Leontyev, Aniela Sidorska, Paula DuPre' Pesmen - "Wojna porcelanowa"
- Johan Grimonprez, Daan Milius, Rémi Grellety - "Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu"
- Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie, Kellen Quinn - "Sugarcane: rozliczenie z przeszłością"
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- Kim A. Snyder, Janique L. Robillard - "Death by Numbers"
- Smriti Mundhra, Maya Gnyp - "I Am Ready, Warden"
- Bill Morrison, Jamie Kalven - "Incident"
- Ema Ryan Yamazaki, Eric Nyari - "Instruments of a Beating Heart"
- Molly O’Brien, Lisa Remington - "Pierwsza dziewczyna w orkiestrze" - nagrodzone
Najlepsza muzyka do filmu
- Daniel Blumberg - "The Brutalist" - nagrodzony
- Volker Bertelmann - "Konklawe"
- Clément Ducol, Camille - "Emilia Pérez"
- John Powell, Stephen Schwartz - "Wicked"
- Kris Bowers - "Dziki robot"
Najlepsza piosenka
- Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin - "Never Too Late" z filmu "Elton John: Never Too Late"
- Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard - "El Mal" z filmu "Emilia Pérez" - nagrodzeni
- Camille, Clément Ducol - "Mi Camino" z filmu "Emilia Pérez"
- Abraham Alexander, Adrian Quesada - "Like A Bird" z filmu "Sing Sing"
- Diane Warren - "The Journey" z filmu "Batalion 6888"
Najlepszy dźwięk
- Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco - "Kompletnie nieznany"
- Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill - "Diuna: Część druga" - nagrodzeni
- Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta - "Emilia Pérez"
- Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis - "Wicked"
- Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts - "Dziki robot"
Najlepsze zdjęcia
- Lol Crawley - "The Brutalist" - nagrodzony
- Greig Fraser - "Diuna: Część druga"
- Paul Guilhaume - "Emilia Pérez"
- Ed Lachman - "Maria Callas"
- Jarin Blaschke - "Nosferatu"
Najlepszy montaż
- Sean Baker - "Anora" - nagrodzony
- David Jancso - "The Brutalist"
- Nick Emerson - "Konklawe"
- Juliette Welfling - "Emilia Pérez"
- Myron Kerstein - "Wicked"
Najlepsza scenografia
- Judy Becker, Patricia Cuccia - "The Brutalist"
- Suzie Davies, Cynthia Sleiter - "Konklawe"
- Patrice Vermette, Shane Vieau - "Diuna: Część druga"
- Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová - "Nosferatu"
- Nathan Crowley, Lee Sandales - "Wicked" - nagrodzeni
Najlepsza charakteryzacja
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado - "Inny człowiek"
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini - "Emilia Pérez"
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton - "Nosferatu"
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli - "Substancja" - nagrodzeni
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth - "Wicked"
Najlepsze kostiumy
- Arianne Phillips - "Kompletnie nieznany"
- Lisy Christl - "Konklawe"
- Janty Yates, Dave Crossman - "Gladiator II"
- Linda Muir - "Nosferatu"
- Paul Tazewell - "Wicked" - nagrodzony
Najlepsze efekty wizualne
- Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan - "Obcy: Romulus"
- Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs - "Better Man"
- Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze - "Diuna: Część druga" - nagrodzeni
- Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke - "Królestwo Planety Małp"
- Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould - "Wicked"
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: ALLISON DINNER/PAP/EPA