Dzieła sztuki zamiast bilboardów. "To realizacja mojej fantasmagorii"

57 dzieł sztuki przedstawiono na 22 tysiącach miejsc reklamowych w całej Wielkiej Brytanii. Reprodukcje zastąpiły plakaty reklamowe i billboardy. To największa na świecie ekspozycja sztuki, informuje jej organizator, stowarzyszenie ArtEverywhere (Sztuka Wszędzie).

Wielka wystawa, zainaugurowana w poniedziałek, potrwa do 15 sierpnia. Reprodukcje obrazów, a nawet zdjęcia instalacji artystycznych widnieją w autobusach, klubach sportowych, centrach handlowych i na tysiącu taksówek.Chodzi o "przekształcenie powierzchni reklamowych w cudowne dzieła sztuki (...), aby móc celebrować brytyjską sztukę" - wyjaśnia ArtEverywhere.

Publiczność kuratorem wystawy

W autobusach można więc podziwiać autoportret Luciena Freuda, a pejzaże Johna Constable'a w centrach handlowych. Rolę kuratora wystawy odegrała publiczność, która z przygotowanej uprzednio listy brytyjskich malarzy wybrała swoich 57 ulubieńców.W rezultacie słynny romantyczny olej prerafaelity Johna Williama Waterhouse'a "Lady of Shalott" znalazł się na pierwszym miejscu listy. Za nim uplasował się obraz "Ofelia" Johna Everetta Millaisa i "Głowa VI" Francisa Bacona.Wśród wybranych przez Brytyjczyków prac są również dzieła Thomasa Gainsborough, ale też i malarzy współczesnych, jak David Hockney, Tracey Emin i Damien Hirst.

"Realizacja mojej fantasmagorii"

- To wspaniały projekt, który jest realizacją mojej fantasmagorii. Widzieć moje prace reprodukowane na plakatach w całym Zjednoczonym Królestwie - powiedziała jedyna żyjąca artystka, której dzieło znalazło wśród 10 najlepszych wytypowanych przez Brytyjczyków, Cornelia Parker. Została ona wybrana do udziału w tym projekcie ze względu na swą instalację "Cold Dark Matter: An Exploded View" przedstawiającą resztki ogrodowej szopy, którą na życzenie artystki zniszczyła brytyjska armia.

Autor: kde\mtom / Źródło: PAP

Czytaj także: