3,5 mln złotych - tyle będą kosztować dwa nowe parkingi systemu Park & Ride, które otwarte zostaną jeszcze w tym roku. To niewiele jeżeli spojrzy się na przewidywane koszty budowy podziemnego parkingu przy Parku Krakowskim, w centrum Krakowa. Tą inwestycję wycenia się na 60 mln złotych.
Wśród lokalizacji, gdzie parking P&R powstaną najwcześniej, wymieniane są węzły przesiadkowe komunikacji miejskiej na peryferyjnych osiedlach na wschodzie i południu miasta: Bieżanów Kurdwanów i Mały Płaszów.
Parkingi na ponad 340 miejsc
Spółka Miejska Infrastruktura (MI), która zarządza parkingami w Krakowie opublikowała wizualizację dwóch ostatnich, które powstaną i zostaną oddane do użytku podróżnym, jeszcze w tym roku.
Na czym polega system Park & Ride ("parkuj i jedź")? Ma on na celu przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. W godzinach otwarcia mogą z nich skorzystać za darmo wszyscy, którzy mają Krakowską Kartę Miejską z ważnym biletem okresowym. Osoby, które takich biletów nie posiadają wykupują bilet parkingowy za 10 zł, na podstawie którego mogą korzystać z usług krakowskiej komunikacji miejskiej do godziny 2.30 dnia następnego.
Pierwszy z planowanych parkingów zlokalizowany będzie na działce gminnej pod estakadą pętli tramwajowej Kurdwanów. Wiadomo, że wjazd na parking będzie się znajdował od ulicy Por. Halszki, a przewidywana ilość miejsc postojowych wynosi 172.
Drugi z nich (dla 171 pojazdów), znajdować się będzie na działce gminnej w bezpośrednim sąsiedztwie pętli tramwajowej Mały Płaszów. Brama wjazdowa znajdować się będzie przy ulicy Lipskiej Bocznej. - Jest bardzo duża szansa, że oba te projekty zostaną zrealizowane jeszcze w tym roku. Prawdopodobnie pod koniec - informuje Jan Machowski z urzędu miasta.
Trzeci z obiektów - w Bieżanowie będzie dysponował 90 stanowiskami dla samochodów. Miejska Infrastruktura nie zapomina także o podróżujących rowerami. Dla nich zaprojektowane zostaną również miejsca, w których rowerzysta będzie mógł zostawić swój jednoślad i w dalszą podróż udać się komunikacją publiczną. "Aby zapewnić lepszą ochronę pozostawionym rowerom, miejsca te będą zadaszone, oświetlone, wyposażone w stojaki rowerowe pozwalające na przymocowanie ramy roweru i kół do stojaka, a także objęte zostaną monitoringiem wizyjnym", informuje zarząd spółki.
- Szacunkowy koszt budowy każdego z tych parkingów to mniej więcej 3,5 mln złotych - informuje Machowski.
Budują też w centrum
W ostatnim czasie w Krakowie rozbudowana została także sieć parkingów lokalizowanych w wewnętrznych strefach miasta. W listopadzie ubiegłego roku, oddany do użytku został podziemny parking pod placem obok Muzeum Narodowego w Krakowie. Może on pomieścić 150 samochodów. Inwestycja sfinansowana została z budżetu miasta i pochłonęła prawie 17 mln zł.
Istnieją także plany budowy drugiego dużego podziemnego parkingu, który ma powstać na skwerze, tuż przy Parku Krakowskim. - To jedynie projekt, który jest rozważany w celu minimalizacji parkingów naziemnych w centrum. Nie ma jeszcze żadnych konkretnych planów z nim związanych - mówi Monika Chylaszek, rzecznik prasowy prezydenta miasta. Istnieje już jednak wstępny kosztorys hipotetycznej inwestycji. Jak informował w marcu Marcin Kwaśny, reporter TVN 24 utworzenie strefy parkingowej na tym terenie będzie kosztowało 60 milionów złotych. – To tyle ile wynosi budżet na zdrowie w Małopolsce. Za tę kwotę możemy zrobić dużo parkingów Park and Ride – przekonywała w rozmowie z reporterem Anna Szybist, aktywistka i inicjatorka protestu przeciw budowie parkingu.
Lokalizacja budzi kontrowersje też z tego względu, że zakłada wycinkę 31 drzew oraz krzewów, przeciwko czemu występowali słynni Krakowianie m.in. Grzegorz Turnau, Andrzej Sikorowski, Adam Zagajewski i Róża Thun.
Kolejne parkingi w najbliższych latach
Pierwszy w Krakowie parking P&R dysponujący niemal 200 miejscami dla samochodów został uruchomiony pod koniec 2012 r. przy nowej pętli tramwajowej Czerwone Maki w południowo-zachodniej części Krakowa (osiedle Ruczaj).
Kolejny powstał przy ul. Balickiej w Bronowicach. W ciągu najbliższych kilku lat parkingi P&R powstaną też w zachodniej części miasta w związku z planami budowy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Obiekty zostaną zlokalizowane przy pętli Krowodrza Górka, w rejonie ul. Pachońskiego, a także przy końcowej pętli tramwajowej na Górce Narodowej. W podobnym czasie przewidziana jest budowa parkingu na w północnej części Krakowa – u zbiegu ulic Balickiej i Armii Krajowej.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Wjazd do P7R Kurdwanów znajdować się będzie od ul. Por. Halszki:
Autor: ps/kv / Źródło: tvn24.pl / mi.krakow.pl / PAP
Źródło zdjęcia głównego: mi.krakow.pl