Na krakowskim lotnisku ma stanąć nowy terminal. Przebudowany zostanie też ten już istniejący. Po rozbudowie ma być prawie 4 razy więcej miejsca dla pasażerów.
Inwestycje mają zostać zrealizowane do końca marca 2015 roku. – To całkowicie odmieni oblicze lotniska - mówi rzeczniczka prasowa Kraków Airport Urszula Podraza. - To dla nas najważniejsza inwestycja w całej historii. Zwiększy przepustowość, komfort podróżowania i jakość obsługi – dodaje.
Umowa podpisana
Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice podpisał w czwartek umowę z włoską firmą Astaldi S.p.A., która została wybrana na wykonawcę tego przedsięwzięcia w przetargu. Wartość zaplanowanych prac to 368,88 mln zł brutto.
- To bardzo ważny kontrakt, który spowoduje, że za dwa lata pasażerowie w komfortowych warunkach będą przylatywać do Krakowa i z niego odlatywać - powiedział podczas konferencji prasowej prezes Kraków Airport Jan Pamuła.
Ponad 2 razy większa przepustowość
Po planowanej rozbudowie lotnisko w Balicach zwiększy swoją roczną przepustowość z 3,5 mln do 8 mln pasażerów. W ciągu godziny będzie mogło obsłużyć nawet po 1,8 tys. pasażerów odlatujących i przylatujących.
Powierzchnia użytkowa terminalu pasażerskiego po rozbudowie wyniesie ponad 56 tys. mkw. (obecnie 15 tys. mkw.).
Na początku obiekt będzie miał dwa rękawy umożliwiające bezpośrednie przejście do samolotów. W przyszłości będzie jednak można zwiększyć ich liczbę do pięciu.
Szklany odwrócony pryzmat
Władze lotniska zaznaczają, że inwestycję zaplanowano tak, by w pełni zintegrować nową część obiektu z tą już istniejącą i by całość miała jednolitą strukturę przestrzenno-funkcjonalną. Znakiem identyfikującym lotniska ma stać się nowa frontowa część terminalu. Będzie ona miała formę szklanego odwróconego pryzmatu.
Nowa strefa odpraw
Powstać ma także nowa strefa odpraw biletowo-bagażowych, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Będzie się znajdowała na poziomie 0.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji w sumie 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Zaplanowano także nową salę odbioru bagażu rejestrowanego (na poziomie 0), w nowej - wschodniej części terminalu.
Na pierwszym piętrze powstanie scentralizowana strefa kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków.
Terminal po ukończeniu prac będzie miał docelowo 18 wyjść. Będą też nowe poczekalnie, połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.
Łatwiejsza komunikacja
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka. Będzie ona nadziemnym, krytym przejściem pieszym, które połączy poziom +1 nowego terminalu z istniejącym już garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową, a także budowanym hotelem.
Przebudowany zostanie wewnętrzny układ komunikacyjny. Powstaną dodatkowe pasy ruchu. - Komunikacja na terenie lotniska będzie łatwiejsza – zapewnia Podraza.
Kilka etapów
Prezes Pamuła zaznaczył, że prace budowlane podzielone zostaną na kilka etapów. To dlatego, by móc zapewnić ciągłe funkcjonowanie lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).
Na lotnisku w Balicach realizowane są obecnie też już inne inwestycje. Są one związane z przebudową części operacyjnej portu (rozbudowa płyty postojowej i remont dróg kołowania), a także budową czterogwiazdkowego hotelu.
Kraków Airport
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W tym roku planowany jest wzrost o ponad 6 proc. do 3,58 mln osób. W letniej siatce połączeń lotnisko ma 82 połączenia, w tym 61 regularnych i 21 czarterowe. Wykonuje je 13 przewoźników - ośmiu tradycyjnych i pięciu niskokosztowych.
Autor: jś/mz / Źródło: PAP, TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: Kraków Airport | APA Czech- Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura”