Na krakowskim lotnisku ma stanąć nowy terminal. Przebudowany zostanie też ten już istniejący. Po rozbudowie ma być prawie 4 razy więcej miejsca dla pasażerów.
Inwestycje mają zostać zrealizowane do końca marca 2015 roku. – To całkowicie odmieni oblicze lotniska - mówi rzeczniczka prasowa Kraków Airport Urszula Podraza. - To dla nas najważniejsza inwestycja w całej historii. Zwiększy przepustowość, komfort podróżowania i jakość obsługi – dodaje.
Umowa podpisana
Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice podpisał w czwartek umowę z włoską firmą Astaldi S.p.A., która została wybrana na wykonawcę tego przedsięwzięcia w przetargu. Wartość zaplanowanych prac to 368,88 mln zł brutto.
- To bardzo ważny kontrakt, który spowoduje, że za dwa lata pasażerowie w komfortowych warunkach będą przylatywać do Krakowa i z niego odlatywać - powiedział podczas konferencji prasowej prezes Kraków Airport Jan Pamuła.
Ponad 2 razy większa przepustowość
Po planowanej rozbudowie lotnisko w Balicach zwiększy swoją roczną przepustowość z 3,5 mln do 8 mln pasażerów. W ciągu godziny będzie mogło obsłużyć nawet po 1,8 tys. pasażerów odlatujących i przylatujących.
Powierzchnia użytkowa terminalu pasażerskiego po rozbudowie wyniesie ponad 56 tys. mkw. (obecnie 15 tys. mkw.).
Na początku obiekt będzie miał dwa rękawy umożliwiające bezpośrednie przejście do samolotów. W przyszłości będzie jednak można zwiększyć ich liczbę do pięciu.
Szklany odwrócony pryzmat
Władze lotniska zaznaczają, że inwestycję zaplanowano tak, by w pełni zintegrować nową część obiektu z tą już istniejącą i by całość miała jednolitą strukturę przestrzenno-funkcjonalną. Znakiem identyfikującym lotniska ma stać się nowa frontowa część terminalu. Będzie ona miała formę szklanego odwróconego pryzmatu.
Wizualizacja krakowskiego lotniska po przebudowie
Nowa strefa odpraw
Powstać ma także nowa strefa odpraw biletowo-bagażowych, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Będzie się znajdowała na poziomie 0.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji w sumie 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Zaplanowano także nową salę odbioru bagażu rejestrowanego (na poziomie 0), w nowej - wschodniej części terminalu.
Na pierwszym piętrze powstanie scentralizowana strefa kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków.
Terminal po ukończeniu prac będzie miał docelowo 18 wyjść. Będą też nowe poczekalnie, połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.
Łatwiejsza komunikacja
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka. Będzie ona nadziemnym, krytym przejściem pieszym, które połączy poziom +1 nowego terminalu z istniejącym już garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową, a także budowanym hotelem.
Przebudowany zostanie wewnętrzny układ komunikacyjny. Powstaną dodatkowe pasy ruchu. - Komunikacja na terenie lotniska będzie łatwiejsza – zapewnia Podraza.
Kilka etapów
Prezes Pamuła zaznaczył, że prace budowlane podzielone zostaną na kilka etapów. To dlatego, by móc zapewnić ciągłe funkcjonowanie lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).
Na lotnisku w Balicach realizowane są obecnie też już inne inwestycje. Są one związane z przebudową części operacyjnej portu (rozbudowa płyty postojowej i remont dróg kołowania), a także budową czterogwiazdkowego hotelu.
Kraków Airport
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W tym roku planowany jest wzrost o ponad 6 proc. do 3,58 mln osób. W letniej siatce połączeń lotnisko ma 82 połączenia, w tym 61 regularnych i 21 czarterowe. Wykonuje je 13 przewoźników - ośmiu tradycyjnych i pięciu niskokosztowych.
Autor: jś/mz / Źródło: PAP, TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: Kraków Airport | APA Czech- Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura”