Nie będzie - przynajmniej na razie - podwyżek cen biletów w autobusach i tramwajach na Śląsku - zdecydował we wtorek zarząd związku komunikacyjnego. Wszystko przez kolejne opóźnienie we wdrożeniu Śląskiej Karty Usług Publicznych.
Śląska Karta Usług Publicznych to przedsięwzięcie organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej – KZK GOP. W zamierzeniu ma połączyć m.in. funkcje elektronicznego biletu komunikacji miejskiej i portmonetki.
System miał działać od maja ub. roku. Jeszcze jesienią zapowiadano, że ruszy do końca marca 2014 r. Z terminem uruchomienia komunikacyjnej funkcji karty powiązano datę wprowadzenia nowej taryfy biletowej. Według pierwotnych zapowiedzi, miała zacząć obowiązywać od kwietnia 2014 r.
Jak jednak informuje Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP, oparte na deklaracjach wykonawcy szacunki nie sprawdziły się. Przewidywany teraz termin, to dopiero czwarty kwartał 2014 r. Do czasu wdrożenia systemu zarząd KZK GOP przesunął też termin wprowadzenia nowej taryfy biletowej.
Kolejne opóźnienia
Projekt nowej taryfy zakładał, że ceny biletów elektronicznych mają pozostać na dotychczasowym poziomie, zdrożeją natomiast bilety tradycyjne (np. jednorazowe) przeciętnie o 4-5 proc. Taryfa miała też zostać rozszerzona o możliwość elektronicznego zapłacenia za przejechaną odległość.
Wartą ok. 190 mln zł umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano 9 stycznia 2012 r. Pierwsza część tego zamówienia, obejmująca m.in. wydanie 385 tys. kart, miała zostać wykonana do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu 4 miesięcy od zawarcia umowy. Druga - w ciągu 8 miesięcy, trzecia - w ciągu 12 miesięcy, a ostatnia - w ciągu 16 miesięcy.
Jak dotąd z opóźnieniem odebrano tylko pierwszy etap prac. Według Koteras, trwają odbiory drugiego etapu (pierwotny termin minął 9 września 2012 r.). Niezgłoszony nadal jest też trzeci etap, choć termin minął 9 stycznia 2013 r. Poszczególne etapy nie są ściśle powiązane ze sobą, a zatem ich realizacja może być w pewnej mierze prowadzona niezależnie.
Będą kary dla wykonawcy?
Wykonawca tłumaczył wcześniejsze opóźnienia czynnikami zewnętrznymi. Pojawiły się np. techniczne problemy w zabudowie jednej z serwerowni systemu we wskazanym przez KZK GOP obiekcie czy opóźnienia w dostawach poszczególnych elementów.
Związek deklaruje weryfikację wszystkich takich przypadków pod kątem ewentualnych kar umownych. Wskazuje też na skalę i skomplikowanie rozwiązania, np. w ok. 700 pojazdach jeżdżących na zlecenie KZK GOP trzeba było zainstalować ponad 12,4 tys. różnych urządzeń.
Paleta usług dostępna dzięki ŚKUP
Śląska Karta Usług Publicznych ma być przede wszystkim informatycznym system płatności za usługi instytucji publicznych. Prócz funkcji pieniądza elektronicznego, karta ma identyfikować mieszkańca i być nośnikiem certyfikatu jego podpisu elektronicznego. Cały system ma umożliwiać korzystanie z różnych usług: komunikacyjnych, kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, bibliotecznych czy płatnego parkowania.
Za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego, dokonywanie rozliczeń oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych odpowiada BRE Bank. Asseco Poland ma wdrożyć system pobierania opłat w pojazdach KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: jsy/roody / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Katowice