Przejazd powojennego parowozu uczcił 80 lat istnienia Magistrali Węglowej - największej tego typu inwestycji w II RP. Była to nie tylko okazja do wycieczki zabytkową lokomotywą, ale i pretekst do rewitalizacji znanej linii towarowej.
- Magistrala Węglowa Śląsk-Porty powstała 1 marca 1933 roku, łącząc wówczas Śląsk z portami. Dzięki temu, możliwe było dostarczanie węgla nad Bałtyk – tłumaczy Jacek Karniewski z PKP PLK.
"Jeździł nim Gomułka"
– Parowóz Ty 42-107 jechał w poniedziałek z Tarnowskich Gór, przez Herby Nowe aż do Zduńskiej Woli Karsznice. Miał podczepione 3 wagony towarowe i 3 wagony osobowe. Jednym z nich jeździł kiedyś pierwszy sekretarz KC PZPR, Władysław Gomułka – opowiada Karniewski.
Będzie szybciej
Przejazd powojennego parowozu to nie jedyne wydarzenie związane z 80-leciem magistrali. Jak informuje PKP PLK, trwa remont części tej trasy.
Na odcinkach Bytom-Tarnowskie Góry i Kalety-Strzebiń prowadzona jest m.in. wymiana nawierzchni torowej. Prace powinny się zakończyć jeszcze w tym miesiącu. Dzięki temu, na odcinku Bytom-Strzebiń czas przejazdu ma skrócić się o około 20 minut.
Koszt całej inwestycji to około 50 milionów złotych.
Powojenny parowóz wyruszył w trasę z Tarnowskich Gór:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: NS/pw / Źródło: TVN 24 Katowice
Źródło zdjęcia głównego: Bartłomiej Romanek