Parlament Europejski wypowiada wojnę chudości w reklamach. Chcąc zadbać o dobre samopoczucie kobiet oraz zapobiec seksizmowi, eurodeputowani apelują do reklamodawców o zrywanie ze stereotypami.
Nareszcie dobra wiadomość dla kobiet mających kłopoty z akceptowaniem swoich krągłości. Parlament Europejski ma zamiar ograniczyć emisję reklam z chudymi modelkami. W środę zalecił reklamodawcom, aby "z większą ostrożnością wykorzystywali skrajnie chude kobiety do reklamowania produktów".
A powodów jest co najmniej kilka. Dostrzeżono, że takie reklamy mają przede wszystkim zły wpływ na samoocenę kobiet. Stereotypy, które budzą się w podświadomości odbiorców "stanowią przeszkodę dla stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa".
Deputowani zaprotestowali przeciwko występującemu w reklamach uprzedmiotowieniu ludzi, dyskryminacji i poniżaniu płci. - Dodatkowo reklamy czasami mogą w karykaturalny sposób prezentować sytuacje z życia mężczyzn i kobiet - ostrzegają posłowie PE.
Wszystko w trosce o..
Całość bardzo zagraża najmłodszym odbiorcom. Reklamy mają ogromny wpływ na poglądy młodych ludzi. Kształtują swój światopogląd o sobie, swoim środowisku, kulturze, a w szczególności o przemocy.
Projektem europosłów było wprowadzenie kodeksów etycznych. W tym celu przeprowadzono głosowanie nad wprowadzeniem ich w życie oraz zastosowanie regulacji prawnych dla reklamodawców. Jednak poprawki nie zyskały poparcia.
Stopą w drzwiach
Zwolennicy projektu jednak się nie poddali i zamiast tego zaproponowali kampanie społeczne mające na celu uświadomienie ludziom, jak reklamy mogą mieć seksistowski wpływ na percepcję płci przeciwnej. Zaczynając od zaraz, Parlament Europejski wpadł na pomysł nagrodzenia posłusznych reklamodawców, którzy podjęli wyzwanie i zrywają ze stereotypami płciowymi.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu