Philip Morris International, właściciel takich marek papierosów jak Marlboro i L&M, ogłosił sprzedaż należącej do niego brytyjskiej firmy. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że sprzedawany biznes zajmuje się produkcją inhalatorów stosowanych do leczenia chorób płuc. Tytoniowy gigant sprzedał brytyjską firmę za zaniżoną cenę z powodu "nieuzasadnionej" krytyki, która towarzyszyła tej transakcji.
Philip Morris International (PMI) to amerykański gigant tytoniowy, do którego należą m.in. takie marki jak L&M i Marlboro. Firma właśnie ogłosiła sprzedaż Vectura Group za 150 mln funtów zaledwie trzy lata po tym, jak PMI kupiło ją za 1 mld funtów. Wówczas decyzja ta była krytykowana i wskazywano na jej pełen hipokryzji wymiar. Vectura zajmuje się bowiem produkcją inhalatorów stosowanych do leczenia chorób płuc, takich jak astma.
PMI broniło wówczas tego posunięcia jako części swojej strategii odejścia od papierosów i skierowania się w stronę biznesów "wolnych od dymu", takich jak waporyzacja.
"Uwolnienie od (...) nieuzasadnionego ciężaru ograniczeń i krytyki"
W środę PMI ogłosiło sprzedaż Vectury firmie Molex Asia Holdings, twierdząc, że uwalnia to należącą do nich niedawno spółkę "od nieuzasadnionego ciężaru zewnętrznych ograniczeń i krytyki związanej z naszą własnością".
BBC podaje, że transakcja, która nadal wymaga zgody organów regulacyjnych, przewiduje, że Molex zapłaci opłatę wstępną w wysokości 150 mln funtów oraz "potencjalne odroczone płatności w wysokości do 148 mln funtów", jeśli zostaną spełnione określone wymagania.
Szef PMI Jacek Olczak powiedział również, że firma pozostaje "zaangażowana we wprowadzanie innowacji w tym sektorze w perspektywie długoterminowej", co sugeruje, że nie odchodzi całkowicie z sektora inhalatorów.
Ambitne plany PMI
Zakup Vectury był częścią dążenia PMI do "świata wolnego od dymu". PMI twierdzi, że do 2030 r. dwie trzecie jego sprzedaży będzie pochodzić ze sprzedaży produktów innych niż klasyczne papierosy.
Jak zauważa BBC, organizacje charytatywne zajmujące się ochroną zdrowia wyraziły jednak sceptycyzm co do szczerości zobowiązania PMI, biorąc pod uwagę miliardy funtów, które firma nadal zarabia na sprzedaży papierosów.
Najnowsze wyniki finansowe za okres trzech miesięcy do końca czerwca wykazały, że ponad 60 proc. sprzedaży wynoszącej 9,47 miliarda dolarów pochodziło z papierosów.
W tym okresie Philip Morris International odpowiadał za 23,6 proc. światowego rynku papierosów pod względem przychodów.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock