Sprzedaż samochodów marki Łada w Rosji wzrosła w czerwcu o ponad 15 proc. w porównaniu do maja - poinformował koncern AvtoVaz. To wynik dużej przeceny tych aut, która sprawiła, że Łada jest obecnie najpopularniejszą i najbardziej atrakcyjną cenowo marką w Rosji. Tymczasem amerykański koncern GM zamknął wczoraj swoją jedyną fabrykę w Petersburgu.
Wzrost sprzedaży sprawił, że udział Łady w rosyjskim runku samochodowym wzrósł w czerwcu do 20 proc. z 16 proc. w czerwcu ub. roku. - poinformował AvtoVAZ, największy producent samochodów w Rosji. W czerwcu AvtoWaz, który jest kontrolowany przez Renault-Nissan, sprzedał 26,4 tys. samochodów marki Łada.
Duża promocja
Sukces Łady to w dużej mierze zasługa obniżonych cen. Klienci mogą liczyć na zniżki rzędu 20-30 tys. rubli (360-540 dolarów). Dotyczą one m.in. takich modeli jak Łada Granta i Łada Largus. Promocja sprawia, że Łady należą obecnie do najtańszych samochodów na rynku.
Jak wynika ze wstępnych szacunków AvtoWaz, samochody tej marki w pierwszej połowie roku miały 51 proc. udział w rynku samochodów w cenie niższej niż 600 tys. rubli (10 tys. dolarów). Najpopularniejszym samochodem w Rosji w okresie od stycznia do czerwca była Łada Granta, której ceny rozpoczynają się od 332 tys. rubli (6 tys. dolarów). Łącznie sprzedano ponad 63,5 tys tych aut.
Kryzys skurczył portfele
"The Moscow Times" pisze, że Rosjanie wolą zazwyczaj zagraniczne marki samochodów, ale w czasie kryzysu gospodarczego przerzucili się na atrakcyjne cenowo Łady.
Płace realne spadły w Rosji o 8,8 proc. w pierwszej połowie roku w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. W tym roku gospodarka ma skurczyć się o 3 proc. po tym jak inwestycje zostały zahamowane przez zachodnie sankcje i niskie ceny ropy. Od początku roku rubel osłabił się w stosunku do dolara o 40 proc, co w znacznym stopniu podniosło ceny zachodnich samochodów i części. W maju sprzedaż samochodów spadła o 37,7 proc. w porównaniu z 41,5 proc. spadkiem w kwietniu, który okazał się najgorszym miesiącem od 10 lat.
General Motors ogłosił wczoraj, że zamknął fabrykę w Rosji, a firma "restrukturyzuje swój biznes" w tym kraju. Montownia otwarta w 2008 roku w Petersburgu kosztowała 300 mln dol. i mogła produkować 70 tys. samochodów w ciągu roku.
Autor: tol / Źródło: The Moscow Times
Źródło zdjęcia głównego: Wikimedia Commons