Na Sylwestra 2020 roku pojedziemy już nowo wybudowaną Zakopianką - powiedział w poniedziałek na briefingu prasowym minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Premier Beata Szydło dodała z kolei, że cieszy się, iż inwestycja ta jest realizowana bez przeszkód.
Premier Beata Szydło i minister Andrzej Adamczyk uczestniczyli w uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu na budowie drogi S7, czyli tak zwanej Zakopianki. Szef resortu infrastruktury zapewnił, że w 2021 roku, kiedy "będziemy jechać na Puchar Świata, już na pewno nie natkniemy się na zatory drogowe od Rabki w kierunku Myślenic".
Drążenie tuneli
Minister powiedział, że drążenie tunelu na tzw. portalu południowym - zgodnie z zapewnieniami wykonawców - będzie prowadzone z obu stron, "każdego dnia" zimą. Według zapewnień Adamczyka, prace będą trwały przez 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Jak dodał, drążenie tuneli to niezwykle skomplikowane "przedsięwzięcie inżynieryjne", które objęte jest prawem górniczym. Drążenie tego tunelu - jak mówił minister - odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi w górnictwie. Wyjaśnił, że budowa "funkcjonuje zgodnie z zasadami górniczymi jak normalna kopalnia". Minister Adamczyk przypomniał, że pozostałe odcinki modernizowanej Zakopianki to ponad 50-metrowe estakady od południowego wylotu tuneli, przez miejscowość Skomielna w kierunku Rabki, a za Rabką - węzeł na wysokości Chabówki.
Skomplikowana technologia
Jak podkreśliła szefowa rządu na briefingu, "to jest bardzo trudne zadanie, dlatego że jest i skomplikowana technologia, i szczególne warunki". Dodała, że "nie ma drugiej takiej" inwestycji w Polsce.
Jak przypomniała premier, "inwestycja ma na celu przede wszystkim poprawę funkcjonowania komunikacyjnego". - To jest kolejna inwestycja, która jest realizowana przez nasz rząd (...) konsekwentnie - podkreśliła Beata Szydło. Zapewniła, że ta inwestycja zostanie ukończona "zgodnie z programem, do którego zobowiązaliśmy się wobec naszych wyborców". - Poprzez tę konsekwencję, harmonogram, który przyjęliśmy na początku pracy naszego rządu, który jest konsekwentnie realizowany, mogę powiedzieć, że po raz kolejny rząd Prawa i Sprawiedliwości - rząd, na którego czele mam zaszczyt stać - dotrzymuje słowa - mówiła premier Szydło. - To dotrzymywanie słowa jest znakiem rozpoznawczym naszego rządu - podkreśliła szefowa rządu.
Koszt budowy
Drążony w masywie góry Mały Luboń tunel będzie stanowił ponad dwukilometrowy odcinek nowej Zakopianki. Do tej pory równolegle drążone dwie nitki tunelu mają odpowiednio 266 metrów długości - nitka prawa i 235 metrów - nitka lewa. W poniedziałek ekipy budowlane rozpoczęły drążenie tuneli od strony południowej w miejscowości Skomielna Biała. Niezależnie od budowy tunelu trwa budowa kolejnych odcinków dwupasmowej Zakopianki pomiędzy miejscowością Lubień a wlotem do tunelu w Naprawie oraz między Skomielną Białą a Rabką-Zdrojem. Na tym odcinku droga częściowo przebiegnie na powstającej 50 metrów na ziemią estakadzie. Koszt budowy nowej Zakopianki między miejscowością Lubień a Rabką-Zdrojem wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Budowa tego odcinka S7 rozpoczęła się 2016 roku. Odcinek tunelowy wykonuje włoska firma Astaldi z Rzymu. Odcinek Lubień – Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: Ids-Bud S.A. z Warszawy i Korporacja Altis-Holding z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała – Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/gddkia.gov.pl