Pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej od wtorku, 1 października, będą dostępni pod jednym numerem telefonu, na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS - informuje Ministerstwo Finansów. - Będą mogli bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową - wyjaśnia zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Małgorzata Krok.
Jak przekazano w komunikacie Ministerstwa Finansów, 1 października 2024 roku startuje scentralizowana infolinia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą dostępni pod numerami jednej ogólnopolskiej infolinii KAS:
1) (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i
2) 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych.
Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jakie informacje można uzyskać?
Wyjaśniono, że dzwoniący na infolinię uzyskają ogólne informacje podatkowo-celne, a po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN, również informacje indywidualne, objęte tajemnicą skarbową.
Dzwoniący uzyskają np. informacje o rozliczeniach swoich nadpłat i zwrotów z zeznań lub deklaracji podatkowych. Ponadto pełnomocnicy ogólni oraz użytkownicy konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym również będą mogli telefonicznie uzyskać indywidualne informacje dotyczące swoich mocodawców.
W informacji podkreślono, że nie zmieniają się zasady udzielania informacji przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe obsługujące duże podmioty gospodarcze. Pracownicy tych urzędów będą dostępni pod dotychczasowymi numerami telefonów.
"Jednoczesna obsługa nawet 5 tysięcy połączeń"
- Ogólnokrajowa infolinia KAS umożliwi łatwiejszy kontakt z pracownikami urzędów skarbowych. Teraz będą oni dostępni pod jednym numerem telefonu. Wdrożony przez nas system zapewni jednoczesną obsługę nawet 5 tysięcy połączeń. Co ważne, pracownicy urzędów skarbowych będą mogli bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową. Ochronę danych umożliwi uwierzytelnianie specjalnym kodem telePIN, który szybko i łatwo można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym - podkreśliła, cytowana w informacji, zastępca szefa KAS Małgorzata Krok.
- Dążymy do tego, aby nasi klienci mogli załatwić większość spraw bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym. Resort finansów rozwija e-Urząd Skarbowy, w którym można rozliczyć swoje podatki i załatwić wiele innych spraw. Klienci logują się do niego z wykorzystaniem platformy login.gov.pl, co zapewnia im bezpieczeństwo. Teraz równie bezpiecznie będą mogli kontaktować się z urzędem skarbowym przez telefon - dodała.
MF podkreśliło, że infolinia KAS jest częścią Multikanałowego Centrum Komunikacji. Jest to nowoczesny system teleinformatyczny, który zapewnia szybką i profesjonalną obsługę klientów KAS w różnych kanałach zdalnych.
Wątpliwości w sprawie infolinii
W marcu, kilka miesięcy po tym, jak nowa forma kontaktu z fiskusem została wdrożona w pierwszych sześciu województwach (wielkopolskim, małopolskim, łódzkim, dolnośląskim, podlaskim i opolskim) dziennik "Rzeczpospolita" informował, że na zmianę narzekają i biura rachunkowe, i zwykli Kowalscy. Trudniej było dowiedzieć się coś konkretnego i załatwić sprawę.
"Centralna infolinia, która zastąpiła bezpośredni telefon do urzędu, mocno utrudniła nam pracę" – mówiła, cytowana przez "Rz" Sylwia Rzepka, ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce i współwłaścicielka biura rachunkowego Rzepka.
"Pani była miła i chciała pomóc, ale później okazało się, że w urzędach i tak robią inaczej, niż mówiła. Straciłem tylko czas i pieniądze na dojazdy" – relacjonował czytelnik dziennika. Był pewien, że byłoby łatwiej, gdyby dodzwonił się do właściwego urzędu i poznał lokalne zwyczaje.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock