Profil zaufany jest ważny tylko przez trzy lata. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina w komunikacie, co zrobić, aby przydłużyć ważność tej usługi. Z profilu zaufanego, według danych MC, korzysta ponad 14 milionów osób.
Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Złożyć można dzięki niemu podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Przedłuż ważność profilu zaufanego - komunikat MC
"Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ łatwo możesz przedłużyć jego ważność" - podał resort cyfryzacji.
W komunikacie wskazano, że "ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl".
"Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w Szczegóły profilu i wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane. Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem to w zakładce Szczegóły profilu wybierz Zmień dostawcę tożsamości na bank" - opisał MC.
Profil zaufany - login i hasło
Resort wyjaśnił także, co zrobić, gdy nie pamięta się swojego loginu.
"Wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail, wpisz adres e-mail, który podałeś(-aś) podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij i otrzymasz e-mail ze swoim loginem" - podało MC.
W komunikacie wytłumaczono również, co zrobić, gdy nie pamięta się swojego hasła.
"Wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła, wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło, otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz, na numer telefonu, który podałeś(-aś) przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij Ustaw nowe hasło, kliknij Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego" - napisano w komunikacie.
Jak założyć nowy profil zaufany?
Ministerstwo przypomina także, jak stworzyć profil zaufany. "Zaloguj się na swoje konto i w zakładce Załóż nowy profil zaufany wybierz jedną z opcji - 'Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę' lub 'Załóż profil zaufany e-dowodem'" - instruował resort.
W sytuacji, gdy ktoś nie ma konta lub nie może się na nie zalogować, trzeba wejść stronę pz.gov.pl, użyć przycisku "Zarejestruj się" i wybrać jedną z dostępnych tam opcji potwierdzenia tożsamości. Można to zrobić za pomocą:
- bankowości elektronicznej,
- wideo weryfikacji,
- wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- potwierdzenie tożsamości w jednej z placówek, m.in. w oddziałach w ZUS, urzędach gmin i urzędach skarbowych.
"Po potwierdzeniu profilu możesz już z niego korzystać" - dodało biuro, opisując procedurę.
W razie pytań lub problemów z założeniem konta lub nowego profilu zaufanego można skorzystać z centrum pomocy poprzez adres mailowy pz-pomoc@coi.gov.pl lub dzwoniąc na numer +48(42)253 54 50 – od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: GaudiLab/Shutterstock