Aż 54 procent Polaków spędza czas wolny inaczej niż przed pandemią - wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego na zlecenie SPECIFICA. Zmieniły się także nasze przyzwyczajenia, jeżeli chodzi o planowanie wakacji, czy udział w wydarzeniach kulturalnych.
W dobie koronawirusa czas wolny najczęściej spędzamy w domu (56 proc.), na spacerach (43 proc.), sporcie na świeżym powietrzu (27 proc.), poznawaniu miejsca zamieszkania i okolicy (18 proc.), czy uprawianiu sportu w domu (14 proc.).
Czas wolny i kultura
Przez sytuację związaną z pandemią zrezygnowaliśmy też z wielu aktywności. Według badania najczęściej było to kino (82 proc.), teatr (74 proc.) i zakupy (66 proc.), czy zajęcia sportowe (66 proc.).
Aż 54 proc. respondentów nie zamierza w najbliższym czasie uczestniczyć w wydarzeniach zbiorowych, takich jak koncerty, czy wydarzenia sportowe.
Znaczna część kultury przeniosła się do internetu - 50 proc. uczestników badania częściej korzysta z kultury online niż przed rozpoczęciem pandemii. Najczęściej wybieranym wydarzeniem kulturalnym w internecie są koncerty (37 proc.), biblioteki lub audioteki (26 proc.) oraz stand up (20 proc.).
Urlop i wakacje
Jak wynika z badania SPECIFICA, 63 proc. badanych uważa, że ferie spędzone w miejscu zamieszkania są bezpieczniejsze.
Przekłada się to na najbliższe plany na urlopy i dni wolne - aż 55 proc. osób chce zostać w miejscu zamieszkania (55 proc.). Polacy nie są już tak zainteresowani kilkudniowymi wypadami do innych miejscowości (34 proc.). Jeszcze mniejszą popularnością cieszą się wyjazdy organizowane przez biura podróży - na taki wypoczynek chce się udać jedynie 9 proc. badanych.
Przy wyborze kierunku wypoczynku w Polsce najczęściej kierujemy się ceną (59 proc.). Dopiero na kolejnym miejscu znalazło się bezpieczeństwo epidemiologiczne (45 proc.) oraz cisza i spokój z dala od skupisk ludzi (40 proc.). Jednak w przypadku organizacji wypoczynku dla dzieci sytuacja związana z pandemią odgrywa najważniejszą rolę dla rodziców (51 proc.). Jest ona ważniejsza niż takie czynniki jak możliwość rozwoju i nauki (45 proc.) oraz aktywny wypoczynek (29 proc.).
Według badania aż 54 proc. rodziców nie pozwoli swojemu dziecku jechać na wycieczkę lub inny wyjazd grupowy.
Źródło: SPECIFICA
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock