Obroty centrów handlowych po trzech kwartałach 2020 roku okazały się być niższe średnio o jedną czwartą - podała Polska Rada Centrów Handlowych. Najsłabszy pod tym względem był kwiecień, gdy centra miały przychody niższe o 80 procent rok do roku.
Jak wskazała Rada, jedną z konsekwencji pandemii COVID-19 jest spadek obrotów w branży centrów handlowych średnio o 24 proc. dla wszystkich kategorii handlowych w okresie od stycznia do września 2020 r.
Dobry początek roku, potem gorzej
Wprawdzie w styczniu i w lutym odnotowano wzrost obrotów (odpowiednio o 3 proc. i 6 proc.) wszystkich kategorii handlowych w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2019, jednak wraz z wprowadzeniem od 13 marca ograniczenia działalności obiektów handlowych nastąpiły znaczące spadki - czytamy.
Z danych PRCH wynika, że najsłabszym miesiącem w trzech pierwszych kwartałach br. był kwiecień, kiedy centra handlowe działały w bardzo ograniczonym zakresie i odnotowały obroty niższe o 80 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca rok wcześniej.
"Poluzowanie ograniczeń w handlu i otwarcie większości sklepów w galeriach po weekendzie majowym spowodowało, że zarówno odwiedzalność, jak i obroty zaczęły się stabilnie i konsekwentnie odbudowywać. W wyniku udostępnienia pełnej oferty centrów handlowych oraz uruchomienia ważnej funkcji gastronomiczno-usługowej w kolejnych miesiącach obroty zaczęły rosnąć, ale nie osiągnęły wyników z ubiegłego roku" - napisano w komunikacie.
Zmiana skumulowana obrotów za styczeń-wrzesień 2020 r. wyniosła -24 proc. dla wszystkich kategorii handlowych łącznie, w porównaniu do 2019 roku. Najtrudniejszym miesiącem dla branży był kwiecień z obrotami niższymi o 80 proc. Najwyższe obroty zanotowano w sierpniu - były one niższe o 9 proc. rdr.
Najważniejszy grudzień
Według Rady, w najtrudniejszej sytuacji znaleźli się najemcy z branży rozrywkowej, którzy zanotowali największy spadek wśród wszystkich analizowanych kategorii handlowych - skumulowana wartość obrotów za pierwsze trzy kwartały tego roku wyniosła u nich 47 proc. obrotów uzyskanych w tym samym okresie w 2019 roku.
PRCH wskazała, że od października tego roku, w związku z drugą falą epidemii, odwiedzalność w centrach handlowych zaczęła ponownie spadać, osiągając w październiku niewiele ponad 70 proc. wartości z 2019 roku. W listopadzie, kiedy analogicznie do marca 2020 roku częściowo ograniczono działalność obiektów handlowych, odnotowano odwiedzalność na poziomie 46 proc.
Czwarty kwartał dla branży galerii handlowych jest najważniejszym w roku, ponieważ stanowi ponad 30 proc. całorocznych obrotów. Sam grudzień to zazwyczaj o ok. 54 proc. wyższe obroty niż średnia miesięczna z okresu styczeń-listopad - czytamy.
Według Rady, to w ostatnim kwartale roku wiele kategorii handlowych wypracowuje zyski, które pozwalają im funkcjonować i inwestować zarobione środki w pozostałych okresach roku i przetrwać trudny dla handlu pierwszy kwartał.
Polska Rada Centrów Handlowych wcześniej podała, że średni tygodniowy footfall (wskaźnik odwiedzalności) w dniach 30 listopada - 6 grudnia 2020 roku wyniósł 76 procent w porównaniu do odwiedzalności w tym samym okresie w 2019 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock