"ePUAP znów działa i to ze zaktualizowanym oprogramowaniem. Za niedogodności przepraszamy. Oby to był ostatni raz" - napisano w niedzielę na Twitterze Centralnego Ośrodka Informatyki. Po kilkudziesięciu godzinach udało się zatem naprawić awarię systemu.
"System ePUAP zaliczył ciężkie #tangodown i przed nocą sobota/niedziela raczej go nie podniesiemy" - napisano w sobotę tuż po północy. Nad naprawą awarii pracował specjalnie powołany w tym celu sztab kryzysowy. "Wszystkie ręce zostały wyciągnięte na pokład. Powołany został sztab kryzysowy" - dodano, jednocześnie informując, że część ludzi została ściągnięta z weekendu.
Po kilkudziesięciu godzinach udało się naprawić awarię i od późnych godzin nocnych można ponownie skorzystać z systemu. "ePUAP znów działa i to ze zaktualizowanym oprogramowaniem. Za niedogodności przepraszamy. Oby to był ostatni raz" - napisano na Twitterze Centralnego Ośrodka Informatyki.
ePUAP znów działa i to ze zaktualizowanym oprogramowaniem. Za niedogodności przepraszamy. Oby to był ostatni raz @MC_rzecznik @TVN24BiS
— COI (@COIgovPL) May 7, 2016
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to jedna z dróg, którą rodzice mogą złożyć wniosek o świadczenie 500 plus. Aby załatwić sprawę przez internet za pomocą platformy ePUAP, należy założyć profil zaufany. Pozwala on potwierdzić tożsamość.
Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, przed weekendem skrytykowała sposób przygotowania systemu, pisząc na Twitterze, że został zbudowany bez kopii bezpieczeństwa (ang. backup copy), czyli danych, które mają służyć do odtworzenia oryginalnych danych w przypadku ich utraty lub uszkodzenia.
@padjaskancelar Mamy do czynienia z uszkodzeniem fizycznym; wdrozony jest plan kryzysowy. ePUAP zostal zbudowany bez backupu.
— Anna Strezynska (@AnnaStrezynska) 6 maja 2016
O platformie
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została powołana do życia ustawą z 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Uruchomiona została w 2008 roku.
Służy do komunikacji obywateli z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony, standardowy sposób.
Za pośrednictwem platformy można m.in. założyć firmę, opłacić składki, dopisać się do spisu wyborców, złożyć skargę lub wniosek, deklarację śmieciową, wniosek o rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy, poprosić o odpis akt stanu cywilnego, zmienić adres do korespondencji lub zamieszkania itp.
Jak wypełnić wniosek o 500 plus?
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24.pl