Sejm znowelizował ustawę o doręczeniach elektronicznych. Celem nowych przepisów jest przesunięcie terminu uruchomienia rozwiązań umożliwiających powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Przewidziano rozwiązanie dla osób niekorzystających z technologii cyfrowych.
Zgodnie z przyjętą zmianą uruchomienie skrzynek na potrzeby publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej zostało opóźnione co najmniej do 30 marca 2024 roku, ale nie później niż do 1 stycznia 2025 roku. Za takim rozwiązaniem głosowało 431 posłów, 12 było przeciw, a pięciu się wstrzymało.
Od 10 grudnia 2023 roku miał wejść w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez niektóre podmioty publiczne. Jednak, po przeprowadzeniu konsultacji z przedstawicielami podmiotów, które miały ten system wdrożyć, Ministerstwo Cyfryzacji podjęło decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie tego obowiązku na 30 grudnia br. Jednocześnie resort zapowiadał, że wystąpi z inicjatywą legislacyjną, która pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia na 1 stycznia 2025 roku.
Ustawa trafi teraz do Senatu.
e-Doręczenia - co to jest?
Ustawa o doręczeniach elektronicznych wprowadza możliwość otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty na poczcie. E-doręczenie jest prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.
Ustawa przewiduje, że obywatel będzie miał jeden adres dla całej komunikacji z administracją, skrzynkę e-doręczeniową. Korespondencja - co do zasady - będzie nadawana i odbierana przez podmiot publiczny w postaci elektronicznej, co oznacza, że taki podmiot będzie musiał posiadać adres do doręczeń elektronicznych. Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego zostanie stworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do tej bazy - zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres.
Usługa doręczenia elektronicznego będzie świadczona na polskim rynku przez operatora wyznaczonego, którym do końca 2025 roku będzie Poczta Polska.
Publiczna usługa hybrydowa
Dla obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych przewidziano wprowadzenie tzw. publicznej usługi hybrydowej, która umożliwi całkowitą cyfryzację procesu nadania/odbioru korespondencji po stronie podmiotów publicznych i przedsiębiorców, pozostawiając obywatelom wybór formy nadania/doręczenia - papierowa lub elektroniczna.
Ma ona polegać na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do postaci papierowej oraz jej doręczeniu w takiej postaci, lub na nadaniu korespondencji w postaci papierowej, przetworzeniu jej do postaci elektronicznej i doręczeniu w takiej postaci.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock