PKP Intercity prowadzi fabryczny odbiór 5 z 20 zamówionych pociągów Dart - poinformowała rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda. Wszystkie Darty muszą zostać odebrane do końca grudnia br., bo inaczej spółka może stracić unijną dotację na ich zakup.
W piątek „Puls Biznesu” napisał o rzekomych naciskach PKP Intercity na komisarzy odbierających pojazdy Dart. Zdaniem gazety, realizacja kontraktu jest zagrożona. Wątpliwości komisarzy ma budzić m.in. brak pomiarów strzałki ugięcia pudeł pociągów po ich pełnym wyposażeniu (czyli nikt nie sprawdził jak skład zachowa się w trakcie jazdy np. na zakrętach). Jeżeli producent do końca roku nie zamknie projektu to PKP straci unijne środki przeznaczone na jego realizację. Cały kontrakt wart jest 1,2 mld zł, z czego z Brukseli pochodzi 600 mln zł.
- Jesteśmy w tracie odbiorów fabrycznych pięciu Dartów, jednak zanotowaliśmy pewne usterki, które producent musi usunąć i przedstawić nam pojazd do nowej inspekcji - wskazała Czemerajda.
Jak wyjaśniła, odbiory są dwustopniowe. Pierwszy - to odbiór fabryczny, gdzie komisarze PKP Intercity sprawdzają pojazdy, czy wszystkie elementy są zgodne z zamówieniem. Drugi etap odbiorów odbywa się już na po stronie PKP Intercity i wtedy pociągi muszą mieć także homologację z Urzędu Transportu Kolejowego.
Do końca roku
Dodała, że zgodnie z umową producent (PESA Bydgoszcz - PAP) ma czas na realizację kontraktu do końca grudnia br. - Producent zadeklarował wypełnienie warunków kontraktu na dostawę pociągów przetestowanych i zgodnych z zamówieniem. Nasi komisarze dokładnie sprawdzają każdy pojazd - powiedziała Czemerajda.
Wskazała, że Darty będą sukcesywnie włączane do ruchu kolejowego. - To proces, który wymaga czasu, ale zakładamy, że nasz partner wywiąże się z kontraktu, a Darty wyjadą na tory w połowie grudnia 2015 r. Do ruchu włączać będziemy stopniowo kolejne jednostki, które m.in. przejadą odpowiednią liczbę kilometrów. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu chcielibyśmy, aby wyjechało kilka jednostek, które z czasem byłyby uzupełniane o kolejne. Cały proces zakończony zostałby wiosną przyszłego roku - zapewniła.
Bez problemu?
Szef zespołu prasowego firmy Pesa Maciej Grześkowiak potwierdził PAP, że trwają fabryczne odbiory pięciu Dartów.
- PesaDart otrzymał też zezwolenie na dopuszczenie do ruchu wydane przez Urząd Transportu Kolejowego, co oznacza, że jest to pojazd spełniający wszystkie standardy bezpieczeństwa i normy obowiązujące dla pojazdów klasy IC. W tej chwili na różnych etapach zabudowy jest pozostałych 15 pojazdów, co oznacza, ze zgodnie z umową do końca grudnia dostarczymy PKP Intercity wszystkie 20 pociągów PesaDART - poinformował Grześkowiak.
Gdzie będą kursować?
Według zapowiedzi PKP Intercity Darty mają kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice. Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat.
Darty posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiającą wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.
Darty mają być wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem poziomu drugiego, zapewniający większe bezpieczeństwo. Na dachach pociągów, które będą przystosowane do poruszania się z prędkością 160 km/h, będą zamontowane specjalne falowniki, które obniżą poziom hałasu.
Producentem Dartów jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Komponenty i podzespoły do produkcji pojazdów są dostarczane z ponad 350 krajowych przedsiębiorstw.
Autor: gry / Źródło: PAP, Puls Biznesu, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Jakub Murat (Muri) CC BY Wikipedia | Jakub Murat (Muri)