Na przełomie 2019 i 2020 r. powinien być gotowy blisko 30-kilometrowy odcinek trasy S7, łączący Warszawę z Grójcem. Ułatwi to wyjazd ze stolicy na południe Polski. Do 2020 r. ekspresówka ma być już na całej trasie Warszawa-Kraków.
Budowa trasy S7 z Warszawy do Grójca została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy, o długości ok. 6,6 km, od węzła Warszawa – Lotnisko, gdzie znajduje się skrzyżowanie z południową obwodnicą Warszawy, do Lesznowoli; drugi o długości ok. 14,8 km – z Lesznowoli do Tarczyna i trzeci o długości ok. 7,8 km - z Tarczyna do obwodnicy Grójca. W ramach rozpisanego przetargu wyłonionych ma być trzech wykonawców.
Większa konkurencja
Jak powiedział rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, dwa lata temu GDDKiA wprowadziła praktykę dzielenia zadań inwestycyjnych na kilkukilometrowe odcinki realizacyjne. - Przygotowanie krótkich odcinków zdecydowanie wpływa na zwiększenie konkurencyjności poprzez możliwość udziału większej liczby mniejszych firm – wyjaśnił Krynicki. - Długość odcinków została tak zaplanowana, aby w sytuacji ewentualnych opóźnień realizacyjnych na jednym z odcinków, pozostałe mogły funkcjonować w powiązaniu z istniejącym układem komunikacyjnym – dodał Krynicki. Przetarg na budowę trasy z Warszawy do Grójca jest dwustopniowy. W pierwszym etapie - do 26 października - wykonawcy będą składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po sprawdzeniu potencjalnych oferentów, wyznaczona zostanie lista zatwierdzonych podmiotów, do których zostanie skierowane zaproszenie do składania właściwych ofert. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy wykonawcy mają mieć 37 miesięcy na realizację inwestycji.
Za pięć lat
Według Krynickiego jeśli wszystkie planowane na najbliższe kilka lat inwestycje na drodze S-7 będą przebiegać zgodnie z harmonogramem, to w 2020 r. na całej długości trasy Warszawa – Kraków będzie ekspresówka. W drugiej połowie września otworzono połączenie krajowej "siódemki" z ekspresową obwodnicą Warszawy. Dzięki niemu kierowcy mogą omijać zakorkowany Raszyn i Janki oraz wjechać bezkolizyjnie na południową obwodnicę Warszawy. Przed końcem 2018 r. ma być wybudowana zachodnia obwodnica Radomia. Koszt budowy 25-kilometrowego odcinka to 729,4 mln zł. Obecnie budowany jest także liczący około 22 km odcinek trasy S7 od obwodnicy Radomia do granicy województw: mazowieckiego i świętokrzyskiego. Nową ekspresówką na tym odcinku kierowcy mają pojechać w 2017 roku.
Autor: msz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA