Postulowane zmiany w unijnych przepisach mogą sprawić, że baterie produkowane w Polsce nie będą spełniać norm dotyczących śladu węglowego - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Tymczasem nasz kraj jest czołowym producentem i eksporterem baterii w Unii Europejskiej.
Rządowy think tank wskazał, że Komisja Europejska jest w trakcie prac nad 40 aktami wykonawczymi do unijnego rozporządzenia przyjętego w lipcu 2023 r. (2023/1542) w sprawie baterii i zużytych baterii.
"Podczas trwającego do końca maja 2024 r. procesu konsultacji metodologii liczenia śladu węglowego wyprodukowanych baterii, wiele podmiotów postulowało rezygnację z możliwości offsetowania emisji (rekompensowanie emisji, np. poprzez inwestowanie w projekty wspierające redukcję lub pochłanianie gazów - red.) pochodzącej z energii elektrycznej używanej przez przedsiębiorstwo za pomocą gwarancji pochodzenia. W zamian za to ślad węglowy miałby być obliczany na podstawie intensywności emisji produkcji energii elektrycznej w kraju, w którym jest zlokalizowana fabryka" - wyjaśnia PIE.
Dodano, że taka decyzja miałaby bardzo negatywne skutki dla polskich przedsiębiorców, bo obecnie intensywność emisji jest w Polsce najwyższa ze wszystkich krajów UE i w 2023 r. wynosiła średnio 660 g CO2e/kWh.
"Baterie wyprodukowane w Polsce nie będą mieścić się w górnej granicy"
"To oznacza, że średni ślad węglowy procesu produkcji na 1 kWh baterii wynosiłby u nas blisko 40 kg, podczas gdy we Francji – jedynie 3,5 kg. Dodając to do 45-60 kg śladu węglowego, jaki występuje we wszystkich wcześniejszych etapach produkcji, możemy przełożyć na 30-50 proc. różnicy śladu węglowego między takimi samymi bateriami wyprodukowanymi w tych dwóch krajach. To może sprawiać, że baterie wyprodukowane w Polsce nie będą mieścić się w górnej granicy śladu węglowego ustalonego w kolejnych aktach wykonawczych" - dodali ekonomiści PIE.
Analitycy przypomnieli, że Polska jest drugim producentem baterii na świecie i pierwszym w Europie, i odpowiada za ok. 6 proc. globalnej produkcji.
Szacunkowa wartość sektora baterii w Polsce w 2022 r. wynosiła 38 mld zł, a tylko w I kwartale 2024 r. wartość eksportu baterii z Polski przekroczyła 12 mld zł, czyli ponad 3 proc. całości eksportu towarów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock