Władze Ukrainy poinformowały, że powstanie autostrada łącząca polsko-ukraińskie przejście w Korczowej ze Lwowem. Jej budowa ma ruszyć w przyszłym roku.
Takie informacje przekazał w sobotę w Jarosławiu na Podkarpaciu szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak wskazał, minister transportu Ukrainy Wołodymyr Omelian oświadczył, że "od przyszłego roku rozpocznie się budowa komercyjnej, koncesyjnej autostrady liczącej ponad 80 kilometrów, która połączy naszą wschodnią granicę w Korczowej ze Lwowem". Swoje zamierzenia strona ukraińska przekazała w trakcie spotkania, na którym podpisano umowę dotyczącą poprawy infrastruktury transgranicznej między obu krajami.
Kolejne inwestycje drogowe
Położona niedaleko Jarosławia Korczowa kończy najdłuższą w naszym kraju autostradę A4, która liczy 628 km. A4 biegnie z Jędrzychowic na granicy z Niemcami do przejścia w Korczowej. Przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie. Jest częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Adamczyk zaznaczył również, że "pan minister Omelian poinformował w czasie spotkania, że strona ukraińska przygotowuje i przystąpi do realizacji dużego projektu drogowego, który połączy Lwów z Odessą z odgałęzieniem do Kijowa; będzie to droga szybkiego ruchu".
- Mamy nadzieję, że pozwoli to skomunikować Odessę z portami Trójmiasta - dodał minister. Droga szybkiego ruchu ze Lwowa do Odessy ma być gotowa do 2024-2025 roku.
Budowa Via Carpatia
W Jarosławiu, a wcześniejszym na spotkaniu z mieszkańcami w Kolbuszowej, minister Adamczyk mówił też o drodze Via Carpatia. Przypomniał, że kilka dni temu ten projekt po raz pierwszy pojawił się w oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, jako "korytarz Via Carpatia". - To sukces polskiego rządu. Nasi poprzednicy mówili, że to jest niemożliwe, to się nie uda, nie ma sensu o tym rozmawiać, bo to jest niemożliwe. Dzisiaj staje się to rzeczywistością - powiedział szef resortu infrastruktury. Via Carpatia będzie międzynarodowym szlakiem, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. W ocenie Adamczyka, jest to niezmiernie ważne przedsięwzięcie z punktu widzenia interesów gospodarczych naszego kraju. Długość tego szlaku w Polsce wyniesie około 760 km. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku), wskazuje budowę Via Carpatia jako główny priorytet inwestycyjny.
Autor: mb/ToL / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24