Intel Extreme Masters World Championship, czyli najbardziej prestiżowe na świecie zawody e-sportowe ruszyły w piątek w Katowicach. Impreza przyciągnęła tłumy. Dlatego przyglądamy się rynkowi gier, który przeżywa swój najlepszy okres w historii.
Ze wstępnego raportu światowego rynku gier przygotowywanego przez holenderską firmę analityczną Newzoo wynika, że wartość światowego rynku gier w 2016 roku wyniesie blisko 100 mld dolarów.
Ogromne pieniądze
Będzie to wzrost o kilkanaście procent w stosunku do 2014, kiedy wartość rynku gier wyniosła 83,6 mld dolarów. Jeśli trend ten się utrzyma, Newzoo szacuje, że do 2017 wartość światowego rynku gier powinna wzrosnąć do 107 mld dolarów. Choć jeszcze w 2014 roku holenderska firma szacowała, że wartość rynku w 2017 wyniesie 102,9 mld dolarów.
Jak wynika z prognoz na czele tegorocznego rankingu znajdą się Chiny z przychodami szacowanymi na 26,2 mld dolarów.
W Polsce coraz lepiej
W ślad za dobrymi wynikami na rynkach światowych rośnie także polski rynek, który charakteryzuje wysoki udział gier na tradycyjne komputery (PC).
Z badania przeprowadzonego przez firmę analityczną GfK wynika, że w okresie od stycznia do września 2015 roku rynek wart był 650 milionów złotych. Co stanowiło wzrost o 8,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Z opublikowanych danych wynika ponadto, że w porównaniu do zeszłego roku zanotowano 17-proc. wzrost wartości sprzedaży gier komputerowych i 10-proc. gier konsolowych.
Szybko rośnie także segment gier mobilnych i społecznościowych.
A ma być tylko lepiej. Jak wynika bowiem z prognoz przygotowanych przez PwC, w 2019 roku polski rynek gier ma być wart już 2 mld złotych.
Rekordowy zysk
Naszym produktem eksportowym jest Wiedźmin 3, którego producenci w grudniu ub.r. otrzymali niezwykle prestiżową statuetkę za produkcję 2015 roku na gali The Game Awards.
- Mają one również bardzo konkretny wymiar biznesowy. W momencie, kiedy Wiedźmin zdobywa najważniejszą amerykańską nagrodę dla najlepszej gry roku, to przemawia do wyobraźni konsumentów - stwierdził Adam Kiciński.
Świadczą o tym rekordowe wyniki finansowe za trzeci kwartał 2015 roku. Grupa CD Projekt zanotowała w tym okresie 113,2 mln zł przychodów i 40,4 mln zł zysku netto.
Dodatnie przepływy pieniężne netto za trzeci kwartał wyniosły zaś 139,3 mln zł.
Pod względem wyniku netto był to najlepszy w ponad dwudziestoletniej historii Grupy kwartał za wyłączeniem kwartału premiery Wiedźmina 3: Dziki Gon, kiedy to przychody sięgnęły blisko pół miliona złotych. Nie ma się jednak czemu dziwić. Przez pierwsze 6 tygodni producent sprzedał bowiem 6 mln sztuk gry.
- O Polsce mówi się, że jest zagłębiem twórców gier. Jest bardzo wielu producentów, deweloperów - mówi w rozmowie z tvn24bis.pl Jarek Pacocha, vloger Together With Fun.
Zawody e-sportowe
Dotyczy to także polskich graczy. - Polskie drużyny i polscy zawodnicy od wielu lat konkurują na najwyższym poziomie - dodaje. Przykładem jest choćby drużyna Virtus.pro, złożona tylko z Polaków, która święci triumfy w grze Counter-Strike.
Ruszyły one w piątek i przez trzy dni najlepsi gracze z całego świata będą rywalizować o nagrody w wysokości pół miliona dolarów.
Premiery tego roku
Obecnie najpopularniejszymi grami komputerowymi są gry typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena).
- Na serwisie stremingowym Twitch najpopularniejsza jest gra League of Legend. Zarówno na komputery jak i konsole popularne są również strzelanki. Prym wiedzie Counter-Strike: Global Offensive - mówi Pacocha. Równie dużą popularnością cieszy się gra Call of Duty.
Przed nami jednak gorące premiery.
Jednym z najbardziej wyczekiwanych w tym roku tytułów na PlayStation 4 jest Uncharted 4. Za 4 dni światową premierę będzie miała również gra Tom Clancy's The Division, firmowana nazwiskiem znanego amerykańskiego pisarza.
Gigantyczne przychody
A o tym, że fani kochają gry pokazują przychody światowych producentów. Według Newzoo łączny przychód z gier 25 największych firm obecnych na giełdzie wyniósł w 2014 roku aż 54,1 mld dolarów, tj. 65 proc. całkowitego światowego przychodu w tym sektorze.
Największy przychód z gier osiągnęła firma Tencent, właściciel Riot Games odpowiedzialnego za Leagues of Legend - 7,2 mld dolarów. W pierwszej piątce znaleźli się również dotychczasowi giganci: Sony, Microsoft, EA oraz Activision, wyprzedzający liderów rynku gier mobilnych: Google i Apple. Na dalszych pozycjach znalazły się firmy: King, Ubisoft i Nintendo.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: CD Projekt RED