Czterdzieści procent mikro, małych i średnich przedsiębiorstw planuje do końca roku podnieść ceny swoich produktów i usług - wynika z badania BIG InfoMonitor. Najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej.
BIG InfoMonitor poinformował, że prawie 55 proc. biorących udział w badaniu przedsiębiorców informuje o wzroście cen, z czego ok 15 proc. już je podniosło, a kolejne 40 proc. zamierza zrobić to do końca roku. "Gdy uwzględnimy zarówno tych, którzy już to zrobili oraz zapowiadających podwyżki, to wyższe ceny w tym roku znajdziemy w ofertach ponad 54 proc. mikrofirm, 60 proc. małych firm, jak i 44 proc. średnich" - podano. Co piąty średni przedsiębiorca nie podjął jeszcze decyzji o ewentualnych zmianach cen; wśród najmniejszych wątpliwości ma co dziesiąta firma.
Powody zapowiadanych podwyżek
Najczęściej wzrost cen przewidują firmy z branży budowlanej – ok. 63 proc., przy czym już wcześniej ponad 16 proc. przedsiębiorców podniosło stawki. Podwyżki planuje również co druga firma transportowa. W usługach, handlu i przemyśle niemal 32 proc. firm nie zamierza zwiększać cen, a ponad 22 proc. rozważa ich obniżkę.
Z badania wynika, że do podnoszenia cen przedsiębiorców skłaniają głównie rosnące koszty pracy, które są obciążeniem głównie dla przemysłu i handlu. Branża transportowa oraz budowlana także borykają się z rosnącymi wynagrodzeniami, ale częściej przyczyn podwyżki cen upatrują w wyższych rachunkach za gaz i prąd oraz inflacji. Ta ostatnia jest też najczęściej wskazywana przez firmy usługowe.
- Przedsiębiorcy odczuwają trzy czynniki negatywnie wpływające na koszty: jedne z najwyższych stóp procentowych w UE, wysokie koszty pracy – planowany poziom płacy minimalnej 2025 r. to 4626 zł oraz jedne z najwyższych cen energii. Obecnie doszedł kolejny czynnik związany z odbudową na terenach objętych powodzią, co spowoduje wzrost popytu na materiały budowalne i robociznę, a tym samy na wzrost kosztów prac budowalnych – komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
"Problemy z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań
Ponad 28 proc. firm przemysłowych przy planowaniu podwyżek cen bierze pod uwagę m.in. koszt pośredników. "Jak wskazuje Skaner MŚP, co trzeci mikro, mały i średni przedsiębiorca uważa, że musi szybko dopasować swoje ceny, z uwagi na panującą tendencję na rynku. Przedsiębiorcy, szczególnie w transporcie, którzy od lat zmagają się z dużą liczbą wakatów, chcą zwiększyć swoje wpływy, aby podnieść pensje i przyciągnąć nowych pracowników" - wskazano.
Wśród wyzwań stojących przed MŚP najczęściej wskazywano na szybko rosnące koszty ogólne oraz ceny materiałów i energii. Co piąty przedsiębiorca zauważył również spadek sprzedaży, a co piąty - znalezienie odpowiednich pracowników. 10 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wskazuje na trudności z utrzymaniem płynności finansowej i z odzyskaniem należności od kontrahentów.
Cytowany w informacji prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak poinformował, że trudna sytuacja finansowa MŚP stwarza problemy z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań. "Zaległości deklaruje już blisko 6 proc. mikro, 17 proc. małych i aż 22 proc. średnich firm" - podał.
Co piąta firma zatrudniająca od 10 do 249 osób przyznała, że wyzwaniem jest dla niej szukanie nowych rynków; takiej odpowiedzi udzieliło też ok. 13 proc. najmniejszych firm. Jedynie 7 proc. badanych nie widzi żadnych wyzwań.
Badanie "Skaner MSP" zrealizowano wśród 500 mikro, małych i średnich firm sprzedających z odroczonym terminem płatności w III kwartale br.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock