Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zobowiązał T-Mobile Polska do zwrotu pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid - poinformował UOKiK w komunikacie. W toku są postępowania wobec Orange Polska i P4, wcześniej za podobne praktyki został ukarany Polkomtel.
Jak podano, UOKiK sprawdza, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. W styczniu 2020 r. Prezes UOKiK wydał pierwszą decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel, na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Toczą się także postępowania wobec Orange Polska i P4 (operator Play).
- Konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług - wskazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Unijne przepisy
UOKiK zwrócił uwagę, że kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo musi zostać implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków od dawna jest już regułą.
Jak podano, prezes UOKiK Tomasz Chróstny przyjął zobowiązanie T-Mobile Polska do zmiany regulaminu i wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi także poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65. roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach z wiadomości SMS lub telefonicznie.
Kto otrzyma pieniądze?
UOKiK wskazuje, że do otrzymania zwrotu pieniędzy uprawnieni będą obecni lub nowi klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej sześciomiesięczny staż w T-Mobile Polska. Konsument musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od wygaśnięcia ważności konta lub zmiany operatora. Może to zrobić pisemnie, e-mailem lub poprzez telefoniczny kontakt z Biurem Obsługi Abonenta.
Zwraca też uwagę, że zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć kwoty dwudziestu złotych. W ciągu 30 dni od złożenia wniosku pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy. Klient może także zdecydować o przekazaniu środków na jego inne konto w T-Mobile.
Spółka się cieszy
Co na to operator? "Kwestia niewykorzystanych przez klientów środków na kontach prepaid wymagała ponownego uregulowania, dlatego T-Mobile zwrócił się do Prezesa UOKiK z prośbą o wydanie decyzji określającej model ubiegania się przez klientów o zwrot zgromadzonych na kontach środków i sposoby jego realizacji" - czytamy w przesłanym nam oświadczeniu. "Cieszymy się z szybkiej i pozytywnej reakcji UOKiK, która w pełni określa warunki i proces zwrotu środków, a nam daje czas niezbędny do przygotowania właściwego procesu oraz poinformowania klientów" - dodaje przedstawiciel T-Mobile Polska.
Źródło: PAP