Niemiecki koncern Siemiens otrzymał od firmy Eurostar zamówienie na dziesięć swych szybkich pociągów, które mają być przeznaczone do obsługi połączeń przez tunel pod kanałem La Manche. Obsługująca tunel firma Eurostar zamierza w najbliższych latach zainwestować 800 milionów euro w modernizację swego taboru.
Zamówienie dla Siemensa opiewa na ok. 600 milionów euro., Pozostałe środki mają być przeznaczone na modernizację dotychczas używanych pociągów.
Dotychczas przez tunel łączący Wyspy Brytyjskie z Europą kursują pociągi typu TGV, wytwarzane przez francuski koncern Alstom. Możliwości przejazdu przez tunel pod kanałem La Manche są obecnie wykorzystane w połowie.
W roku 2012 - na Igrzyska Olimpijskie w Londynie - swoje połączenia z Wyspami Brytyjskimi mają uruchomić koleje niemieckie.
Produkowane przez Siemensa pociągi typu Velaro zabierają 900 pasażerów (o 20 proc. więcej niż eksploatowane dotąd w tunelu składy) i mogą poruszać się z prędkością 320 km/h. Pociągi są napędzane energią elektryczną, ale - jak podaje producent - na przewiezienie jednego pasażera na odległość 100 kilometrów zużywają tyle energii, ile odpowiada 0,33 litra benzyny.
W dotychczasowej wersji nie odpowiadały jednak wymogom bezpieczeństwa, stawianym przez zarządcę tunelu. Muszą one mieć długość ok. 400 metrów, pozwalać na przejście przez cały skład i umożliwiać szybką ewakuację pasażerów.
Źródło: dpa, AFP
Źródło zdjęcia głównego: Siemens