General Motors sprzedaje Saaba firmie Koenigsegg - szwedzkiemu producentowi luksusowych samochodów sportowych - poinformowała we wtorek agencja Associated Press. Koncerny podpisały już wstępną umowę, jednak poza kwotą transakcji wiele jej szczegółów zachowały w tajemnicy.
Saab wystąpił o ochronę przed wierzycielami 20 lutego. Przeżywający wielkie kłopoty General Motors od dawna deklarował zamiar sprzedaży tej firmy.
600 mln dol i tajemnice
Umowa o sprzedaży Saaba ma zostać sfinalizowana pod koniec III kwartału br. Europejski Bank Inwestycyjny pożyczy na jej zrealizowanie kwotę 600 mln dolarów, która będzie gwarantowana przez rząd Szwecji. Innych elementów transakcji nie ujawniono.
- GM i Koenigsegg mają zapewnić dodatkowe wsparcie dla finansowania działalności Saaba i inwestowania w program produktowy. Obejmuje to plany w sprawie wypuszczenia kilku nowych produktów, znajdujących się w końcowych fazach projektowania - poinformował GM Europe.
Planując modernizację produkcji i wypuszczenie nowych modeli Saab spodziewa się jednocześnie, że zamknie bieżący rok stratą około 3 mld koron (382 mln dolarów).
Kto kupił kogo?
Firma Koenigsegg została założona przez Christiana von Koenigsegga, szwedzkiego przedsiębiorcę i entuzjastę samochodów sportowych, w 1994 roku. Firma ta, zatrudniająca obecnie w pełnym wymiarze 45 pracowników, produkuje kilkanaście luksusowych samochodów rocznie, w tym takie modele jak CCR, CCX i napędzany etanolem CCXR. Teraz przejmie zatrudniającą około 3,4 tys. ludzi narodową szwedzką ikonę stabilności i niezawodności. W ubiegłym roku Koenigsegg wyprodukował 18 samochodów (z ceną jednego egzemplarza około miliona dolarów), a Saab ponad 93 tys.
Firma ta nie ogłasza cen swych samochodów; przypuszcza się, że za jeden luksusowy wóz Koenigsegga trzeba zapłacić równowartość od 1 miliona do 2,3 miliona dolarów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA