Zanim kupisz auto z kratką, dobrze się zastanów. Co prawda - tylko do końca roku przy jego zakupie będzie można odliczyć VAT, ale od stycznia VAT-u od paliwa do niego nie odliczymy. Bruksela właśnie zaakceptowała wniosek w tej sprawie złożony przez polski resort finansów.
Od kilku miesięcy popyt na auta z homologacją ciężarową nie słabnie, bo od przyszłego roku rząd chce zlikwidować tzw. kratkę pozwalającą odliczyć przy zakupie samochodu VAT.
Jak donosi "Puls Biznesu", Ministerstwo Finansów dostało od Unii Europejskiej zgodę na odebranie na trzy lata polskim firmom prawa do odliczania 22 proc. VAT zawartego w cenie paliw kupowanych do napędu samochodów z homologacją ciężarową.
- Unijny Komitet ds. VAT w całości przychylił się do naszego wniosku o czasowe wyłączenie możliwości odliczania podatku VAT od zakupu paliwa do pojazdów z kratką – potwierdza w rozmowie z gazetą dyrektor biura prasowego resortu finansów, Szymon Milczanowski.
Dzięki temu ograniczeniu budżet ma zarabiać 600 mln zł rocznie. Ma ono wejść w życie 1 stycznia 2010 r.
Producenci dwoją się i troją
Tymczasem sprzedawcy przygotowali kilkadziesiąt modeli aut z kratką. Jak pisze ''Rzeczpospolita", specjalną ofertę przygotował m.in. Volkswagen (tiguan, a wkrótce - passat, golf, polo i touran).
W tyle nie pozostaje też Audi. Od lipca z kratką sprzedawane są dwa SUV-y: Q7 oraz Q5, a od września ofertę powiększyły kolejne trzy modele – A4 Avant i A6 Avant (kombi), a także Allroad. – Chcieliśmy jak najszybciej dostosować ofertę do zainteresowania klientów – wyjaśnia Tomasz Tonder z firmy Kulczyk Tradex importującej audi i volkswageny.
Chociaż teraz dilerzy zacierają ręce, to wiedzą już, że zwiększony popyt na auta z kratką skończy się z końcem tego roku. - W takiej sytuacji dilerom trudno przygotowywać przyszłoroczne zamówienia – skarży się właściciel salonu MM Cars w Katowicach Piotr Mozdyniewicz.
Kratka zaszkodzi?
Eksperci jednak przestrzegają, że po likwidacji możliwości odliczenia, kratka zdecydowanie zmniejszy atrakcyjność samochodu.
Przy późniejszej sprzedaży wartość auta będzie niższa. – Spadnie z uwagi na dokonane przeróbki – tłumaczy szef Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki.
Źródło: Rzeczpospolita, Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: TVN24