Jednym głosem zabrzmiał we Włoszech chór protestów przeciwko decyzji Fiata o tym, że nowy model minivana - LO będzie produkowany w Serbii. Politycy koalicji, opozycji i związkowcy są oburzeni tą zapowiedzią. Wszyscy domagają się wyjaśnień od dyrekcji koncernu.
Przeciwnicy projektu mówią o zagrożeniu dla istnienia włoskich fabryk Fiata, które - zgodnie z planem strategicznym turyńskiej firmy, noszącym hasło "Fabbrica Italia" - mają produkować znacznie więcej aut niż dotychczas.
Produkcja w Serbii to "żart"
Przypomina się też, że produkcja nowego modelu była planowana w historycznej fabryce koncernu - Mirafiori w Turynie - będącej symbolem tej marki. Opozycja apeluje do rządu o interwencję, zdziwieni są też ministrowie.
Włoski minister pracy i polityki socjalnej Maurizio Sacconi wyraził przekonanie, że konieczne są jak najszybsze rozmowy komisji trójstronnej na temat planów koncernu.
Inny minister z rządu Silvio Berlusconiego, Roberto Calderoli oświadczył, że produkcja nowego samochodu w Serbii to "żart" i ostrzegł, że spotka się to ze stanowczą opozycją ze strony rządzącej większości.
Koniec "Fabbrica Italia"?
Władze regionu Piemont zażądały natychmiastowego spotkania z dyrektorem generalnym firmy Sergio Marchionne, by - jak wyjaśniły - bronić robotników z tamtejszego zakładu.
Burmistrz Turynu Sergio Chiamparino powiedział, że "paradoksem byłoby, gdyby robotnicy z Turynu musieli ponosić konsekwencje decyzji w sprawie zakładu w Pomigliano d'Arco". To tam przeniesiona zostanie z Polski produkcja nowej pandy.
Lider największej siły wśród centrolewicowej opozycji - Partii Demokratycznej - Pier Luigi Bersani uznał zapowiedź Fiata za "zdumiewającą". Przypomniał , że słowo Fiat to skrót nazwy: Fabbrica italiana automobili Torino. Jego zdaniem koncern powinien mieć na uwadze zasoby przemysłowe Włoch.
Nowe minivan już w planach
Tymczasem w serbskiej fabryce - jak ujawniły włoskie media - eksperci z centrali w Turynie już omawiają szczegóły realizacji projektu produkcji nowego minivana.
Według planów koncernu w zakładzie w Kragujevacu w Serbii ma być produkowanych 190 tysięcy aut rocznie. Nowy model - jeden z kilkunastu już zapowiedzianych przez koncern na najbliższe lata - ma zastąpić multiplę. Szacuje się, że w serbską fabrykę zostanie zainwestowanych około 800 milionów euro.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikimedia Commons/Thomas doerfer