Volvo dla chińskiego Geely Automobile. Ford ogłosił, że ta firma jest obecnie preferowanym nabywcą dla szwedzkiej dotąd marki Volvo - czyli w praktyce zawęził liczbę potencjalnych nabywców do jednego. Według agencji Reutera ostateczne porozumienie zostanie jednak podpisane dopiero za kilka miesięcy.
Rzeczniczka Volvo powiedziała, że szwedzka firma jest zadowolona, iż Ford przekazał jej jasny komunikat. Strona chińska zareagowała zapewnieniem, że po przejęciu zapewni istnienie Volvo jako samodzielnej szwedzkiej marki z centralą w Goeteborgu. Geely zapewnia też, że nie wprowadzi zmian w tak ważnych kwestiach jak produkcja (w zakładach w Szwecji i Belgii), prace naukowo-badawcze, a także porozumienia płacowe i sieci sprzedaży. O strategii Volvo po przejęciu ma decydować niezależne kierownictwo w Goeteborgu.
Przejęcie przez Geely będzie oznaczać "otwarcie dla Volvo chińskiego rynku samochodowego z jego ogromnym potencjałem". Geely dodaje, że finansowanie przejęcia Volvo zapewniają chińskie banki.
Ile stracą?
Amerykański koncern kupił Volvo 10 lat temu, za 6,45 mld dolarów. Według źródeł agencji informacyjnych, Geely - największy w Chinach prywatny producent aut - teraz jest gotów zapłacić za Volvo 2 miliardy dolarów. Siedziba Geely Automotive mieści się w Hangzhou we wschodnich Chinach
Ford wystawił szwedzką firmę na sprzedaż w grudniu ubiegłego roku, a wśród potencjalnych kupców wymieniano też chiński koncern BAIC - ten sam, który chciał kupić Opla i będzie uczestniczył w przejęciu Saaba od General Motors.
Źródło: TVN CNBC, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES