Japońska spółka Suntory oświadczyła w poniedziałek, że zamierza kupić amerykańską grupę Beam łącznie z długiem firmy. Po kupnie akcji amerykańskiej spółki na kwotę 16 mld dol. Suntory stanie się trzecią siłą na światowym rynku alkoholu.
Suntory za przejęcie producenta słynnego trunku zapłaci w gotówce 13,6 mld dolarów. Reszta to debet amerykańskiej firmy.
Japończycy zapłacą 83,50 dolarów za akcję producenta burbona Jim Beam. To o 20 proc. więcej w porównaniu do piątkowego zamknięcia notowania firmy na giełdzie.
Sprzedaż warta 4,3 mld dolarów
Po zmianie właściciela szefem firmy pozostanie Matt Shattock. Do sfinalizowania przejęcia dojdzie w drugim kwartale tego roku. Suntory przewiduje, że roczna sprzedaż jego produktów na światowym rynku spirytusowym przekroczy kwotę 4,3 mld dolarów.
To nie pierwsza współpraca obu spółek. Dotychczas Suntory był głównym dystrybutorem amerykańskiego producenta whiskey w Japonii. Grupa Beam reprezentowała z kolei Suntory w Singapurze i na innych azjatyckich rynkach.
Firma z Deerfield w stanie Illinois produkuje alkohole Maker's Mark, Knob Creek i Jim Beam. Koncern ma w ofercie również koniak Courvoisier i tequilę Sauza. Natomiast Japończycy z Suntory są producentami whisky Yamazaki, Hakushu, i Kakubin. Sprzedają także likier Midori.
Autor: tryb/klim/kwoj / Źródło: Reuters