Nawet o połowę mogą w ciągu najbliższych dwóch lat spaść marże deweloperów - prognozuje "Rzeczpospolita". W poszukiwaniu dodatkowych zysków, firmy deweloperskie coraz częściej biorą się za urządzenie mieszkań.
– Przy projektach teraz oddawanych do użytku, czyli na gruntach kupowanych dwa, trzy lata temu, deweloperzy wciąż wykazują bardzo duże marże na sprzedaży. Sięgają one 30 – 40 proc. Ale już
Przy projektach teraz oddawanych do użytku, czyli na gruntach kupowanych dwa, trzy lata temu, deweloperzy wciąż wykazują bardzo duże marże na sprzedaży. Sięgają one 30 – 40 proc. Ale już z projektów dopiero rozpoczynanych, które zakończą za kilka kwartałów, wskaźnik ten nie powinien przekraczać 15 – 20 proc. zak z bre banku
Orco Property Group to pierwszy duży deweloper, który na polskim rynku w ogóle zrezygnował ze sprzedaży lokali w tzw. standardzie deweloperskim. To mieszkanie z gołymi ścianami, bez podłóg, drzwi wewnętrznych, itd. Przykład z niego biorą także inni deweloperzy. – Będą sprzedawać coraz więcej takich lokali, bo to sposób na ratowanie kurczących się marż – mówi "Rzeczpospolitej" Żak. W jego opinii, to w zasadzie sprzedawanie dwóch produktów w jednym.
Mieszkanie po swojemu
Badania firmy CB Richard Ellis wskazują, że większość klientów nadal woli kupować mieszkania nieurządzone. Ponad 40 proc. pytanych twierdzi, że chce to zrobić po swojemu. 13 proc. respondentów nad komfort przedkłada niską cenę. – Jeszcze rok, dwa lata temu klienci kupowali lokale istniejące tylko w planach. Teraz coraz więcej klientów oczekuje, że od razu wprowadzi się do mieszkania
Na dobrym wykańczaniu można robić dobry interes. To przyszłość rynku szanajca
"Dobre wykończenie to dobry biznes"
– Przy dzisiejszych warunkach na rynku, czyli intensywniejszej walce o klienta, wykańczanie mieszkań może być dobrym sposobem na jego zdobycie – komentuje Anna Terlecka, ekspert rynku nieruchomości z polskiego oddziału CB Richard Ellis. – Wykończonych mieszkań sprzedaliśmy niewiele, ale będzie ich coraz więcej – przyznaje Jerzy Zdrzałka, prezes J.W. Construction. Ich słowa potwierdza także Jarosław Szanajca z Dom Development. - Na dobrym wykańczaniu można robić dobry interes. To przyszłość rynku - zapewnia.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24