"Apple się nie zmieni" - zapewniał po niedawnej rezygnacji Steva Jobsa nowy prezes firmy Tim Cook. Dziś, po śmierci Jobsa, eksperci są zgodni - przed nową dyrekcją stoi niezwykle trudne zadanie, jeśli chce utrzymać tempo, z jakim Apple zmieniał rynek i wprowadzał na niego innowacje pod rządami Jobsa.
Jak pisze Bloomberg, by zachować tempo wzrostu, Apple musi kontynuować podbój rynków azjatyckich, przede wszystkim chińskiego, na którym tylko w ostatnim kwartale zarobił 3,8 mld dol.
Jobs stworzył infrastrukturę, na której obecny management może budować jeszcze przez długi czas. Pytanie, jak szybko będą potrafili wprowadzać innowacje i korzystać z tej infrastruktury, tworząc nowe urządzenia, aplikacje i usługi. Tim Bajarin, analityk Creative Strategies Inc.
- Jobs stworzył infrastrukturę, na której obecny management może budować jeszcze przez długi czas. Pytanie, jak szybko będą potrafili wprowadzać innowacje i korzystać z tej infrastruktury tworząc nowe urządzenia, aplikacje i usługi - mówi Tim Bajarin, analityk Creative Strategies Inc.
Szanse i zagrożenia
Zdaniem wielu analityków, nie ma obaw o to, czy w najbliższych latach Apple utrzyma pozycję lidera nowych technologii. - Steve Jobs ustawił firmę na najbliższych kilka lat, tak by zaprezentowała ona jeszcze kilka przełomowych gadżetów czy usług - przekonuje Giri Cherukuri z Oakbrook Investments. Jak dodaje, nowe modele iPhone'a i iPad'a, a także nowe produkty jak np. telewizory, pozwolą firmie kontynuować wzrost.
Są też jednak sceptycy, którzy podkreślają, że o ile problemem dla firmy nie będzie sprzedaż nowych wersji znanych już produktów (oczekiwane iPhone 5 czy iPad 3), o tyle wprowadzenie zupełnie nowych rozwiązań (np. telewizorów) może nie być już takie łatwe. - Wtedy może zabraknąć wizji Jobsa - podkreśla analityk Gene Munster z Piper Jaffray Cos.
Apple musi się zmierzyć także z silną konkurencją. Na rynku mobilnych systemów operacyjnych największym zagrożeniem dla iOS Apple'a jest Google i jego Android. Wśród producentów smartfonów firma z Cupertino musi się z kolei zmagać z Samsungiem, Motorolą i HTC.
Źródło: bloomberg.com