Coraz częściej wakacje organizujemy sobie przez internet, jednak rzeczywistość nie zawsze przypomina to, co widzieliśmy na obrazku. O bezpieczeństwo turystów postanowiła zadbać Komisja Europejska. Zamierza uaktualnić przepisy, które chronią klientów rezerwujących przeloty, noclegi lub wynajem samochodu za pośrednictwem internetu.
Musimy wprowadzić sprawiedliwe reguły gry, by zapewnić wyrównaną konkurencję między przedsiębiorstwami. Szczególną uwagę należy poświęcić kwestiom niewypłacalności. Każdy, kto widział w telewizji tysiące urlopowiczów tkwiących na lotniskach po bankructwach Sky Europe, XL, Futura i Zoom, zdaje sobie sprawę, że nadszedł czas na zdecydowane poruszenie sprawy rozszerzenia podstawowej ochrony konsumentów w przypadku niewypłacalności na różne rodzaje pakietów. Meglena Kunewa, komisarz UE ds. konsumentów
Przestarzała dyrektywa
Tymczasem wiele z tych usług nie jest objętych unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony turystów. Regulująca kwestie zorganizowanych podróży dyrektywa obowiązuje od 1990 r. Powstawała wtedy, gdy najbardziej popularnym rodzajem wakacji był dwutygodniowy pakiet kupowany w biurze podróży.
Dyrektywa daje klientom m.in. prawo do unieważnienia umowy bez ponoszenia finansowej kary, chroni ich na wypadek bankructwa organizatora wyjazdu lub linii lotniczych, a także nakłada na te instytucje odpowiedzialność za ich usługi.
Zdaniem Komisji, dyrektywa ta nie odpowiada już realiom rynku usług turystycznych. - Internet i tanie linie lotnicze przyczyniły się do zmiany modeli biznesowych i zachowania konsumentów - argumentuje Komisja. Dlatego zamierza rozszerzyć działanie dyrektywy na nowe rodzaje pakietów, które klienci tworzą sami, często on-line, za pośrednictwem partnerskich stron internetowych.
Zakup biletów lotniczych też pod ochroną Unii?
KE uważa, że w następstwie ostatnich bankructw linii lotniczych, trzeba rozważyć, czy podstawowa ochrona na wypadek niewypłacalności nie powinna obejmować także zakup zwykłych biletów lotniczych bez powiązanych usług.
Komisja swoje propozycje przedłożyła właśnie do konsultacji społecznych, które mają potrwać do lutego przyszłego roku. Wniosków można się spodziewać jesienią 2010 r.
Komisja przygotowuje także przegląd praw pasażerów linii lotniczych, który dotyczyć będzie szerokiego zakresu spraw konsumenckich, włącznie z niewypłacalnością linii.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES