W czwartek nastąpiło symboliczne wbicie łopaty, które rozpoczęło prace przy budowie odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim. Chodzi o ponad 16-kilometrowy odcinek Bolków - Kamienna Góra. W ramach inwestycji ma powstać najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce.
Dolnośląski Urząd Wojewódzki w ubiegłym tygodniu wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.
- Dzisiaj rusza budowa długo oczekiwanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry, która przybliża nas do wygodnego i bezpiecznego połączenia drogowego z Republiką Czeską. W ramach tego odcinka powstanie najdłuższy pozamiejski tunel drążony w skale - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
S3 Bolków - Kamienna Góra
Nowy odcinek S3 będzie przebiegał nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim.
Odcinek S3 Bolków - Kamienna Góra jest realizowany przez konsorcjum firm PORR S.A. i PORR Bau GmbH. Umowę w tej sprawie podpisano w październiku 2018 roku.
Ministerstwo Infrastruktury wskazało, że w ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości 16,1 kilometra. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości około 2,3 kilometra, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości około 320 metrów niedaleko miejscowości Gostków.
Budowa ma się zakończyć w drugiej połowie 2023 roku.
Najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce
Resort podkreślił, że tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce realizowanym w skale, metodą górniczą (NATM).
"W najbliższych dniach rozpocznie się rozpoznanie saperskie, a także będą wykonywane prace archeologiczne i przyrodnicze. W tym samym czasie ruszą roboty rozbiórkowe oraz prace ziemne, rozpocznie się budowa dróg technologicznych zapewniających w pierwszej kolejności dostęp do portali tunelu" - czytamy w komunikacie.
Drogowcy w styczniu br. udostępnili wizualizację tunelu. Wynika z niej, że w każdej nawie będzie zapewniony jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu.
Przy tunelu powstanie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem kierowców. Ponadto w okolicy znajdzie się również miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Koszt budowy
Fragment trasy S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra powstaje w ramach projektu "Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce" o wartości 3,88 mld zł, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość dofinansowania ze środków UE to 443 mln zł.
Źródło: TVN24 Biznes