W 2020 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadła o prawie jedną czwartą do 9,9 miliona sztuk - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA). To największy roczny spadek popytu od początku historii danych. Największy spadek wśród producentów zanotowała Mazda, wśród marek - Smart.
W grudniu 2020 roku popyt na nowe samochody osobowe w Unii Europejskiej spadł w ujęciu rocznym o 3,3 procent do poziomu nieco ponad 1 miliona sztuk. Jak zaznaczono, na czterech największych rynkach UE odnotowano bardzo zróżnicowane rezultaty. Włochy i Francja odczuły dwucyfrowe spadki, natomiast Niemcy zanotowały solidny wzrost o 9,9 procent. W Hiszpanii - wyniki utrzymały się na stabilnym poziomie, gdzie liczba rejestracji była mniej więcej taka sama jak w grudniu 2019 roku. W Polsce zanotowano spadek o 1,9 procent.
Spadek sprzedaży samochodów osobowych
Z danych ACEA wynika, że w całym 2020 roku odnotowano największy roczny spadek popytu na samochody osobowe od początku historii danych. Unijny rynek samochodów osobowych skurczył się do 9,9 miliona sztuk. Oznacza to, że pierwsze rejestracje zmniejszyły się o ponad 3 miliony sztuk, czyli 23,7 procent w porównaniu z sytuacją rok wcześniej.
Według przedstawicieli ACEA to bezpośrednia konsekwencja pandemii COVID-19. "Faktycznie, podjęte w ciągu roku środki, mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się pandemii - w tym pełny lockdown oraz inne ograniczenia - miały bezprecedensowy wpływ na sprzedaż samochodów w całej Unii Europejskiej" - wskazali.
Na wszystkich 27 rynkach UE w ciągu całego roku odnotowywane były dwucyfrowe spadki.
Wśród najważniejszych rynków samochodowych w regionie najgłębszy spadek zanotowała Hiszpania - o 32,3 procent. Zaraz za nią uplasowały się Włochy - 27,9 procent i Francja - 25,5 procent. O ile całoroczne straty były znaczące, o tyle w Niemczech zarysowały się mniej wyraźnie, na poziomie - 19,1 procent. Dla porównania w Polsce spadek wyniósł 22,9 procent - z prawie 556 tysięcy do około 428 tysięcy aut.
Kto zanotował największy spadek?
W przypadku producentów największy spadek zanotowała Mazda. Japoński producent sprzedał w UE o 42,5 procent mniej samochodów niż rok wcześniej. Liczba ta spadła z 206,6 tys. do 118,9 tys. aut.
Grupa Jaguar Land Rover zanotowała spadek o 33,6 procent. W przypadku Forda i Hondy sprzedaż zanurkowała o odpowiednio 30,6 i 30,8 procent. O blisko 30 procent niższy wynik zanotował koncern PSA Group. Grupa Volkswagen sprzedała o 21,6 procent mniej samochodów niż przed rokiem.
Z kolei w przypadku konkretnych marek największy spadek - o 76,3 procent - zanotował Smart, należący do Daimlera. Sprzedano 25,3 tys. aut tej marki, podczas gdy rok wcześniej było to 106,8 tys. samochodów. Niewiele mniejszy spadek dotyczył marki Alpine - 71,7 procent. Z 4 tys. do ok. 1,2 tys. aut.
Dwucyfrowe spadki zanotowały również marki z największym udziałem w rynku: Volkswagen (-24,6 procent), Renault (-22,9 procent), Peugeot (-22,9 procent), Mercedes (-14,2 procent), Toyota (-12,5 procent).
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock