Od kiedy darmowe autostrady? Premier o terminie

biznes
Darmowe autostrady dla samochodów osobowych. Premier Morawiecki o terminie
Źródło: TVN24
Darmowe autostrady dla samochodów osobowych w pierwszej kolejności mają dotyczyć dwóch odcinków państwowych. Postaramy się to zrobić do najbliższych wakacji, aby te autostrady, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli państwo, żeby one zostały zwolnione z opłat najszybciej jak się da - powiedział we wtorek premier Mateusz Morawiecki.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński w niedzielę zapowiedział zniesienie "w najkrótszym możliwie okresie" opłat dla samochodów osobowych za korzystanie z autostrad zarządzanych przez państwo, a w 2024 roku za autostrady prywatne lub zarządzane przez takie firmy.

Premier Mateusz Morawiecki był pytany, jak ma się propozycja Prawa i Sprawiedliwości odnośnie bezpłatnych autostrad do faktu, że rząd zobowiązał się w jednym z kamieni milowych do promowania transportu koleją i czy w związku z tym, to nie odbije się w staraniach o środki z Krajowego Planu Odbudowy.

Darmowe autostrady w Polsce - od kiedy

- Czy koleje, czy autostrady się nawzajem wykluczają? Absolutnie nie. Kawa nie wyklucza herbaty, można i trzeba rozwijać zarówno kolejnictwo, jak i sieć szybkich dróg, dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. I to robimy, bardzo systematycznie powiększamy tą dostępność - mówił szef rządu.

Ale jednocześnie - jak mówił premier Morawiecki - "chcemy zwiększyć dostępność dla tych, którzy mają mniej zasobne portfele i dlatego w krótkim czasie przedstawimy też harmonogram, tak żeby postarać się zrobić to do tych wakacji, do najbliższych wakacji, aby te autostrady, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli państwo, żeby one zostały zwolnione z opłat najszybciej jak się da".

Opłaty są teraz pobierane tylko na dwóch odcinkach państwowych autostrad. Chodzi o odcinki będące w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: A2 Konin - Stryków (około 99 km) oraz A4 Wrocław - Sośnica (około 162 km).

Szef rządu zapowiedział też rozmowy z prywatnymi koncesjonariuszami. Na terenie Polski są trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin - Nowa Wieś (około 152 km), A2 Konin - Świecko (około 255 km, z czego odcinek obwodnicy Poznania o długości około 17 km jest bezpłatny) oraz A4 Katowice - Kraków (około 60 km), na których opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze.

- Przystąpimy oczywiście do rozmów i negocjacji z prywatnymi koncesjonariuszami, tak żeby od nowego roku również przedstawić plan likwidacji bramek i plan darmowego poruszania się po autostradach i po drogach ekspresowych w Polsce. Tak jak w Niemczech, tak jak w niektórych krajach, dla samochodów osobowych chcemy, aby była możliwość bezpłatnego poruszania się po autostradach - mówił Mateusz Morawiecki.

- Nie jest to niespójne z rozwijaniem kolei, wręcz przeciwnie. Niech te dwa komponenty komunikacyjne nawzajem się ze sobą uzupełniają - podsumował premier.

Aktualnie czytasz: Od kiedy darmowe autostrady? Premier o terminie
Źródło: PAP/Maciej Zieliński

Stalexport Autostrada Małopolska komentuje

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, która jest koncesjonariuszem autostrady A4 na odcinku Katowice - Kraków, w odpowiedzi przesłanej TVN24 wskazała, że propozycja PiS ma wymiar polityczny i jako taka nie była jeszcze przedmiotem rozmów.

"Zamiar zniesienia opłat za przejazd autostradami, w tym za przejazd odcinkami koncesyjnymi, do których należy autostrada A4 między Katowicami i Krakowem, ma na tę chwilę wymiar deklaracji politycznej. Jako taki nie był przedmiotem rozmów pomiędzy koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami państwa" - przekazał Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.

"Podstawą do zaprezentowania stanowiska wobec inicjatywy zniesienia opłat na A4 Katowice-Kraków byłby dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury konkretny projekt takiego rozwiązania, uwzględniający wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 roku" - dodał przedstawiciel spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

W lipcu 2022 roku minister Adamczyk zapowiadał, że koncesja na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem nie zostanie przedłużona. Umowa ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska wygasa w marcu 2027 roku.

Zobacz także: