Kraje Unii Europejskiej zaakceptowały w poniedziałek zmiany w unijnych przepisach, które mają utrudnić unikanie odpowiedzialności kierowcom popełniającym wykroczenia na drogach w innym kraju członkowskim. Państwa mają wzmocnić współpracę w zakresie identyfikowania sprawców i ściągania mandatów.
Decyzja krajów członkowskich kończy proces legislacyjny. Po wejściu w życie dyrektywy w sprawie transgranicznej wymiany informacji o przestępstwach lub wykroczeniach przeciwko bezpieczeństwu drogowemu państwa będą miały 30 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów do prawa krajowego.
Wzajemna pomoc w dochodzeniach
Według autorów nowej dyrektywy doświadczenia organów ścigania zaangażowanych w dochodzenia w sprawie wykroczeń popełnianych na drogach wykazały, że dotychczasowe przepisy nie gwarantowały skutecznego dochodzenia w sprawie kierowców spoza danego kraju ani nie umożliwiały egzekwowania mandatów drogowych.
Komisja Europejska szacuje, że około 40 proc. wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych z powodu trudności w identyfikacji sprawców lub egzekwowaniu grzywien.
Nowo przyjęte przepisy mają rozwiązać te problemy. Przewidują ułatwienie procedur wzajemnej pomocy między państwami członkowskimi w dochodzeniach, a także usprawnienie identyfikacji sprawców i ułatwienie egzekwowania grzywien. Jednocześnie nowe przepisy w większym stopniu mają też zagwarantować prawa podstawowe, np. zapewniając ścieżkę odwoławczą ukaranym kierowcom.
Na tym ma się skupić współpraca
Współpraca między organami krajowymi ma koncentrować się na najczęstszych i najpoważniejszych wykroczeniach, takich jak przekroczenie prędkości, jazda pod wpływem alkoholu i narkotyków.
Będzie też dotyczyć innych niebezpiecznych zachowań, w tym ucieczki z miejsca zdarzenia, jazdy pod prąd, nieostrożnego wyprzedzania i parkowania, a także nieustępowania pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, takim jak karetki pogotowia.
Kraje członkowskie przyjęły też w poniedziałek rozporządzenie w sprawie zatwierdzenia i nadzoru rynku maszyn nieporuszających się po drogach, które harmonizuje wymogi bezpieczeństwa dla maszyn samobieżnych, w tym kosiarek do trawy, kombajnów lub spycharek, które muszą poruszać się po drogach publicznych. Także w tym przypadku jest to ostatni krok w procesie legislacyjnym.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock