Ośmiu chętnych zgłosiło się do przetargu na przebudowę 22-kilometrowego fragmentu drogi numer 18 z Olszyny do Golnic, tak aby spełniał wymogi autostrady. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że złożone oferty zawierają ceny niższe niż kwota zaplanowana na ten cel przez drogowców.
Ze względu na betonowe płyty i marny stan nawierzchni południowa część drogi krajowej numer 18 jest nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".
Drugi przetarg
Jak przypomniał rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, obecne postępowanie jest już drugim. W pierwszym przetargu, który unieważniono w maju, złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizacje tej inwestycji.
- Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji - wskazał.
W drugim przetargu złożone oferty wahają się od 254 do 303 milionów złotych. - Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdziliśmy, że wykonawcy składający oferty najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe, pozacenowe kryteria, co w efekcie sprowadziło się do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena - wyjaśnił rzecznik. Dodał, że zdaniem GDDKiA kryteria pozacenowe były traktowane przez wykonawców jako dodatkowe ryzyko, którego spełnienie rodziło określone koszty, a to wpływało na wartość ofert.
A18 do przebudowy
Zadaniem wykonawcy jest przebudowa południowej jezdni obecnej drogi krajowej numer 18 na odcinku 22 kilometrów. Mają przy tym powstać: węzeł autostradowy Żary, oraz między innymi trzy wiadukty, most, a także przejście pod autostradą. Rzecznik przypomniał, że przebudowa trasy ma na celu dostosowanie jej do standardów autostrady. Chodzi o odcinek o długości 70 kilometrów od Olszyny do Golnic, który został podzielony na cztery odcinki realizacyjne:
- odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - tego dotyczy drugi przetarg
- odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- odcinek granica województwa - węzeł Golnice. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania DK18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.
Jedna z głównych dróg
Trasa ta zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym.
Obecna DK18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.
Droga A18 biegnie przez województwa lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Południowa jezdnia A18 jest wybudowana z betonowych płyt, powstała jeszcze w latach 30. XX wieku.
Autor: mb//bgr / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock