Przy parafiach w Lublinie mają powstać punkty ładowania samochodów elektrycznych. Planuje je uruchomić kuria metropolitalna. Bo, jak przekonuje kanclerz, troska o planetę jest istotnym elementem w przekazie ewangelicznym i w nauczaniu Kościoła.
Jeden z punktów ładowania samochodów elektrycznych ma powstać na parkingu przy kościele św. Maksymiliana Kolbego w Lublinie. Jest tam 70 miejsc postojowych. Dwa mają zostać przeznaczone do ładowania.
- Decyzja ta została skonsultowana z mieszkańcami parafii i pozytywnie zaopiniowana przez radę parafialną, a w całej inwestycji pomoże kuria. Planujemy też podobne rozwiązania na innych parafialnych parkingach – mówi ks. Adam Jaszcz, kanclerz Kurii Metropolitalnej w Lublinie.
Kanclerz kurii: to przyszłościowa alternatywa dla pojazdów spalinowych
Dodaje, że budowa stacji ładowania rozważana jest również m.in. przy kościele św. Michała Archanioła w Lublinie.
Kanclerz zauważa, że troska o planetę, która jest naszym wspólnym dobrem, to istotny element w przekazie ewangelicznym i w nauczaniu Kościoła. Zwraca też uwagę na potrzebę poszukiwania "innych sposobów rozumienia postępu" i wskazuje samochody elektryczne jako "przyszłościową alternatywę dla pojazdów spalinowych".
Niedługo będzie to już wymogiem ustawowym
Jak informuje Filip Opoka, radca prawny z kancelarii Octo Legal, do 1 stycznia 2025 roku istniejące budynki niemieszkalne, z którymi związane jest więcej niż 20 stanowisk postojowych mają być wyposażone w co najmniej jedną ładowarkę. Tak wynika z, przyjętej w grudniu 2021 roku, nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Nowelizacja zobowiązuje właścicieli i zarządców nieruchomości także do wyposażenia parkingów w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.
Natomiast w odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych, niemieszkalnych i poddawanych poważniejszym remontom – jak informuje ekspert – nowelizacja wprowadziła obowiązek projektowania i budowania tak, by ułatwić parkowanie przy nich pojazdów elektrycznych. Wszystkie stanowiska postojowe w budynkach mieszkalnych powinny być wyposażone w koryta umożliwiające wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania.
Z kolei w budynkach niemieszkalnych wymagana jest instalacja co najmniej jednej ładowarki i koryt umożliwiających wprowadzenie do nich kabli elektrycznych dla potrzeb późniejszego montażu punktów ładowania przy co najmniej 20 proc. stanowisk postojowych.
Rośnie liczba aut elektrycznych. Jest ich w Polsce ponad 76 tysięcy
Pod koniec października 2024 roku w Polsce było zarejestrowane łącznie 76 240 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.
Według licznika przez 10 miesięcy 2024 roku liczba samochodów elektrycznych zwiększyła się o 19 763 sztuki, tj. o pięć procent więcej niż w tym samym okresie 2023 roku.
Z tego samego raportu wynika, że pod koniec października 2024 roku na 4528 stacjach ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce funkcjonowały 8184 ogólnodostępne punkty ładowania.
Według danych kurii archidiecezja lubelska liczy 271 parafii, 869 księży diecezjalnych, 172 – zakonnych, 485 sióstr i 1,02 mln katolików.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock