Wrocław

Wrocławscy tramwajarze narzekają na stan torowisk

Wrocław

MPK i ZDiUM: nie ma niebezpieczeństwa
TVN24 WrocławWrocławskie tramwaje z problemami

Połatane krzyżownice i zwrotnice. Tory zagrażające bezpieczeństwu pasażerów. Wrocławscy tramwajarze narzekają na stan miejskiej infrastruktury, ale i samego taboru. – Jest bezpiecznie – zapewniają jednak przedstawiciele MPK.

- Gdyby był toromistrz, jak na kolei, to pozamykałby pół Wrocławia dla przejazdu tramwajowego – mówi anonimowo o stanie torów i urządzeń sterujących ruchem jeden z wrocławskich tramwajarzy. - Jest fatalny stan, połatane są krzyżownice i zwrotnice. To wszystko jest w takim stanie, że tramwaj po tym nie powinien jechać – dodaje.

Złe tramwaje

Po chwili zastanowienia wylicza kolejne uchybienia. Tym razem dotyczące taboru.

- Jeśli chodzi o części, to na przykład sprawa żarówek. Przyszła cała partia takich, które oślepiają kierowców – mówi motorniczy. – Zamiast je zdać, wymienić, to po prostu montuje się je i nie zwraca na to uwagi. A jeżeli tramwaj oślepia motorniczego jadącego z naprzeciwka, to musi oślepiać także kierowców – dodaje.

Ale to nie koniec problemów z wrocławskimi tramwajami. Motorniczy, który zgodził się na rozmowę z dziennikarzami, wskazuje na jeszcze jeden problem. Tym razem dotyczący… najnowszych skód.

- Ten tramwaj ma sztywne wózki i „wyrębuje” nim całe torowisko – mówi. – To torowisko będzie w fatalnym stanie po dwóch-trzech latach. Będzie do wymiany kupa odcinków – wylicza.

Motorniczy twierdzi też, że wśród prowadzących pojazdy MPK panuje strach, który powoduje, że bojąc się utraty pracy bądź premii, nie zgłaszają usterek .

- Dopóki nie dojdzie do tragedii, to wszyscy patrzą na to przez palce i nie widzą problemu – kwituje problemy.

Bezpieczeństwo jest

- To są takie ogólne sformułowania, które wymagają drobiazgowego sprawdzenia, żeby się dokładnie odnieść co do szczegółów – odpowiada Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka wrocławskiego MPK.

Po chwili jednak zapewnia: - Nie mamy informacji dotyczących tego typu nieprawidłowości. Jeśli się one pojawią, to nie będą zignorowane. Problem będzie badany – mówi Korzeniowska.

Uspokaja tez pasażerów i zapewnia, że tramwaje we Wrocławiu są bezpiecznym środkiem komunikacji.

- W tym roku przeszły dwa razy przegląd robiony przez instytucję zewnętrzną – mówi. - Żaden nasz tramwaj nie budził zastrzeżeń komisji. Każdy przeszedł przegląd rejestracyjny – tłumaczy.

Bo tramwaj, aby mógł jeździć musi być sprawdzony przez komisję, powołaną zgodnie z rozrządzeniem ministra infrastruktury. W przypadku nowych tramwajów przegląd robi się co 5 lat. W przypadku starych – co 2 lata.

Kontroli technicznej dokonują jednostki wymienione w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Wrocławskie tramwaje były sprawdzane przez komisję z Zakładu Komunikacji Miejskiej należącej do Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa z Warszawy, która przyjeżdża raz na kilka lat.

- Ostatnio w lutym i listopadzie bieżącego roku – mówi Korzeniowska. – Przeszło je 200 tramwajów, czyli wszystkie. Sprawdzane nie były tylko najnowsze skody, których przegląd ważny jest jeszcze przez kilka lat - tłumaczy.

Nie jest źle

W podobnym uspokajającym tonie wypowiada się rzeczniczka wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Ta instytucja odpowiada za tory tramwajowe.

- Żadnego niebezpieczeństwa nie ma. Gdyby było, to wyniki przeglądu szczegółowego torowisk byłyby zupełnie inne – mówi Ewa Mazur. – Faktycznie są natomiast odcinki, których stan nie jest dobry – tłumaczy.

Raport o jakim mówi Mazur, był przygotowany w grudniu 2011 roku na zlecenie ZDiUM przez wybraną w przetargu wrocławską spółkę Bahn Technik Wrocław. Z przygotowanego przez inżynierów dokumentu wynika, że w złym stanie jest tylko 5 proc. wrocławskich torowisk tramwajowych.

- To głównie odcinki torowisk w ul. Nowowiejskiej, Skłodowskiej- Curie od skrzyżowania z ul. Norwida aż do Mostu zwierzynieckiego I torowisko na ul. Przyjaźni – wylicza Mazur.

Stan pozostałych szyn oceniono jako dobry lub bardzo dobry. - Ale to, że 95 proc. torowisk jest dobrych, nie oznacza, ze siedzimy z założonymi rękoma i nic nie robimy – zastrzega Mazur.

Dzień jak co dzień. Bez kontroli

Każdego dnia na wrocławskich torach spotkać można 255 składów tramwajowych. W tym czasie przejeżdżają one nawet 32 tysiące kilometrów przewożąc tysiące pasażerów.

Jak zaznacza motorniczy, który zgodził się porozmawiać o swojej pracy, tramwaje po Wrocławiu jeżdżą tylko dzięki pracy mechaników, którzy rzetelnie podchodzą do napraw. Stanu tramwajów nie kontroluje jednak wyrywkowo żadna zewnętrzna instytucja, tak jak ma to w wypadku autobusów sprawdzanych przez policję czy ITD. Tramwaje z ważnym przeglądem wykonanym raz na kilka lat przez specjalistów z Zakładu Komunikacji Miejskiej warszawskiego Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, mogą więc jeździć niezależnie od sprawności technicznej.

- Faktycznie, na bieżąco stan tramwajów sprawdzają tylko nasi technicy – przyznaje Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka wrocławskiego MPK.

Dlaczego tak jest? Bo ani policja, ani Inspekcja Transportu Drogowego nie zajmują się badaniem sprawności tramwajów.

‑ Tramwaje to pojazdy specjalne. Nie kontrolujemy ich stanu technicznego tak jak autobusów czy ciężarówek – mówi Mariusz Kaczmarz z dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego. – Możemy jedynie zatrzymywać motorniczych w przypadku rażącego łamania przez nich przepisów kodeksu drogowego – dodaje.

- My również nie prowadzimy kontroli tramwajów – mówi Paweł Petrykowski, rzecznik dolnośląskiej policji. – Możemy ustalać co się stało w przypadku zdarzeń drogowych. Do badania tramwajów nie mamy kompetencji – tłumaczy.

Autor: drud, ej / Źródło: TVN24 Wrocław

Źródło zdjęcia głównego: TVN24

Pozostałe wiadomości