Naukowcy z Florydy wyhodowali rośliny w księżycowej glebie

sciencedaily.com
"Wylądowaliśmy, zbadaliśmy, szczęśliwie wróciliśmy"
"Wylądowaliśmy, zbadaliśmy, szczęśliwie wróciliśmy"tvn24
Księżyc - misje, nauka

To pierwsze takie osiągnięcie w historii ludzkości. Naukowcy z Uniwersytetu Florydy poczynili ogromny krok w eksploracji Księżyca - w próbkach jego gleby udało się im wyhodować rośliny. Zbadali także, jak roślinność reaguje na podłoże, które diametralnie różni się od tego występującego na Ziemi. Wynikami pochwalili się w artykule do czasopisma naukowego "Communications Biology".

Eksperyment stanowi pierwszy i ogromny krok w kierunku upraw roślin na naszym naturalnym satelicie w celu pozyskiwania żywności i tlenu. Badania to część programu Artemis, którego celem jest powrót człowieka na naszego naturalnego satelitę.

- Artemis będzie wymagać lepszego zrozumienia, jak uprawiać rośliny w przestrzeni kosmicznej - stwierdził Rob Ferl, jeden z autorów badań i profesor nauk ogrodniczych na Uniwersytecie Florydy (UF).

Dlaczego rośliny są tak istotne na Księżycu

Zdaniem badaczki Anny-Lisy Paul, która również uczestniczyła w badaniach, nawet we wczesnym okresie eksploracji Księżyca rośliny odgrywają ważną rolę.

- Pomogły między innymi ustalić, że próbki gleby przywiezione z Księżyca nie są siedliskiem patogenów lub innych nieznanych składników, które mogłyby zaszkodzić życiu na Ziemi - powiedziała Paul.

Paul i Ferl są uznanymi na całym świecie ekspertami w dziedzinie badań nad roślinami w przestrzeni kosmicznej. W ramach Laboratorium Roślin Kosmicznych Uniwersytetu Florydy (UF) wysyłali eksperymenty na wahadłowce kosmiczne, na Międzynarodową Stację Kosmiczną oraz na loty suborbitalne.

- W przyszłych, dłuższych misjach kosmicznych możemy wykorzystać Księżyc jako miejsce startu lub lądowania. Sensowne byłoby wykorzystanie tamtejszej gleby do uprawy roślin - mówił Ferl. - Co się stanie, gdy wyhodujemy rośliny w glebie księżycowej, czyli w podłożu, do którego nie są przystosowane w drodze ewolucji. Jak rośliny zachowywałyby się w takich księżycowych szklarniach? Czy istnieliby księżycowi rolnicy? - zadawał pytania.

By uzyskać odpowiedź na te pytania naukowcy przeprowadzili pozornie prosty eksperyment - zasadzili nasiona w księżycowej glebie, podlali wodą, zapewnili typowe składniki odżywcze i światło, a następnie zapisali wyniki.

Artystyczna koncepcja sondy Artemis na orbicie wokół KsiężycaNASA

Sporo wyzwań

Utrudnieniem stała się nieznaczna ilość próbek. Naukowcy dysponowali zaledwie 12 gramami regolitu, który mogli przeznaczyć na ten eksperyment. Glebę tę pozyskano podczas misji Apollo 11, 12 i 17 na Księżyc. Paul i Ferl trzy razy w ciągu 11 lat starali się o możliwość rozpoczęcia badania.

Niewielka ilość gleby - nie wspominając już o jej ogromnym znaczeniu historycznym - sprawiła, że Paul i Ferl musieli przeprowadzić eksperyment na małą skalę i w starannie zaplanowany sposób. Aby wyhodować swój mały księżycowy ogródek, użyli probówek wielkości naparstka, które umieścili w plastikowych płytkach wykorzystywanych zwykle do hodowli komórek. Każda stanowiła specyficzny rodzaj doniczki. Po wypełnieniu każdej około gramem księżycowej gleby, naukowcy zwilżyli podłoże roztworem odżywczym i dodali kilka nasion rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis).

Naukowcy przygotowali także próby kontrolne - zasadzili rośliny w JSC-1A - substancji ziemskiej, która imituje prawdziwą glebę księżycową, a także w "udawanych" glebach marsjańskich i ziemskich z ekstremalnych środowisk.

KsiężycLick Observatory/ESA/Hubble

"Nie przewidzieliśmy tego"

Przed rozpoczęciem eksperymentu badacze nie byli pewni, czy zasadzone nasiona będą w stanie wykiełkować. Okazało się jednak, że rośliny wyrosły w niemal wszystkich próbkach.

- Byliśmy zdumieni. Nie przewidzieliśmy tego - powiedział Paul. - To nam uświadomiło, że regolit nie zakłóca działania naturalnych substancji wspierających kiełkowanie roślin - dodał.

Jednak w miarę upływu czasu badacze zaobserwowali różnice między roślinami uprawianymi w glebie księżycowej a grupami kontrolnymi. Na przykład część roślin wyrastających z gleby księżycowej była mniejsza, rosła wolniej lub była bardziej zróżnicowana pod względem wielkości niż te z innych podłoży.

Paul wyjaśniła, że stało się tak, ponieważ rośliny starały się sprostać chemicznemu i strukturalnemu składowi księżycowej gleby.

- Na poziomie genetycznym rośliny wykorzystywały narzędzia zwykle używane do radzenia sobie ze stresem, takie jak sól i metale. Możemy więc wnioskować, że rośliny odbierają środowisko księżycowe jako stresujące - powiedziała Paul. - Docelowo chcielibyśmy wykorzystać dane dotyczące ekspresji genów, aby pomóc w ustaleniu, w jaki sposób możemy złagodzić ich reakcje na stres, tak aby miał niewielki wpływ na ich kondycję na Księżycu - dodała.

Zdaniem badaczy, reakcja roślin na glebę księżycową może być też związana z miejscem jej pobrania. Odkryli oni, że rośliny, które wykazały największe oznaki stresu, wyrosły z tak zwanej "dojrzałej gleby księżycowej". Podłoże to jest częściej narażone na działanie wiatru, który zmienia jego skład. Próbki pozyskane z bardziej spokojnych regionów Księżyca bardziej sprzyjały roślinom.

Kolejne pytania

Jak zauważył Stephen Elardo, adiunkt geologii na UF, uprawa roślin w regolicie może także wpływać na samą glebę.

- Księżyc jest bardzo, bardzo suchym miejscem. Jak minerały w glebie księżycowej zareagują na uprawę roślin, dodanie wody i składników odżywczych? Czy dzięki wodzie mineralogia stanie się bardziej przyjazna dla roślin? - pytał Elardo.

Kolejne badania mają przynieść odpowiedzi również i na te pytania. Na razie jednak naukowcy cieszą się z pierwszych kroków w kierunku uprawy roślin na Księżycu.

- Chcieliśmy przeprowadzić ten eksperyment, ponieważ od lat zastanawialiśmy się, czy rośliny wyrosłyby w glebie księżycowej. Okazało się, że odpowiedź jest twierdząca - powiedział Ferl.

Autorka/Autor:kw/dd

Źródło: sciencedaily.com

Źródło zdjęcia głównego: Lick Observatory/ESA/Hubble

Gdzie jest burza? W środę 24.07 nad Polską pojawiają się wyładowania atmosferyczne. Wiatr w porywach rozpędza się do 80 kilometrów na godzinę. Śledź aktualną sytuację pogodową w kraju na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Grzmoty i błyski w kolejnych miejscach

Gdzie jest burza? Grzmoty i błyski w kolejnych miejscach

W środę przez Polskę przechodzą burze i intensywne opady deszczu. Woda dostała się do przejścia podziemnego na dworcu kolejowym w Gdyni. W czasie nawałnicy na Podhalu zalane zostały posesje i piwnice.

Zalane przejście na dworcu w Gdyni, drogi pod wodą w Ustce

Zalane przejście na dworcu w Gdyni, drogi pod wodą w Ustce

IMGW ostrzega przed burzami. W powiecie tatrzańskim w Małopolsce podniesiono ostrzeżenie do najwyższego, trzeciego stopnia. Synoptycy wydają kolejne alarmy przed groźną pogodą. Zjawiskom będą towarzyszyć silne opady deszczu, a lokalnie sypnie gradem.

Uwaga, tutaj może być szczególnie niebezpiecznie. Ostrzeżenia trzeciego stopnia

Temperatura w kolejnych dniach będzie rosnąć aż do weekendu. Na termometrach zobaczymy wtedy nawet 32 stopnie Celsjusza. Możliwe są również burze z silnym wiatrem.

Upał wróci już za kilka dni

Upał wróci już za kilka dni

Alert RCB. W środę 24.07 do osób przebywających na terenie południowych powiatów województwa małopolskiego został rozesłany SMS z ostrzeżeniami przed burzami. Towarzyszący wyładowaniom deszcz może powodować podtopienia.

Alert RCB. "Znajdź bezpieczne schronienie"

RCB

W południowych krajach Europy, ogarniętych 40-stopniowymi upałami, płoną lasy. W środę z powodu dużego pożaru ewakuowano ponad tysiąc turystów z ośrodka wakacyjnego we włoskiej Apulii. W jednej z gmin w Aragonii na północnym wschodzie Hiszpanii zagrożone tereny musiały opuścić dziesiątki osób, w tym goście hotelu.

Ewakuowano 1200 osób z ośrodka wakacyjnego

Ewakuowano 1200 osób z ośrodka wakacyjnego

PAP, Reuters, tvnmeteo.pl

Humbak wyskoczył z wody, spadł na rufę łodzi motorowej i przewrócił ją wraz z załogą - do takiego zdarzenia doszło u wybrzeży amerykańskiego stanu New Hampshire. Całe zajście zostało uchwycone na nagraniu.

Wieloryb wywraca łódź, dwie osoby wpadają do wody. Nagranie

Wieloryb wywraca łódź, dwie osoby wpadają do wody. Nagranie

ENEX, BBC, The Post Business Insider

Pogoda na jutro. W czwartek 25.07 na termometrach zobaczymy od 22 do 26 stopni Celsjusza. W części kraju możliwe są opady deszczu i burze.

Pogoda na jutro - czwartek 25.07. Nie u wszystkich będzie pogodnie

Pogoda na jutro - czwartek 25.07. Nie u wszystkich będzie pogodnie

Poniedziałek 22 lipca to najcieplejszy dzień na świecie w historii pomiarów - wynika ze wstępnych danych europejskiej agencji Copernicus Climate Change Service (C3S). Tym samym dzień ten wyprzedził niedzielę 21 lipca, która zdobyła ten tytuł zaledwie wczoraj.

Ziemia się gotuje. Kolejny dzień, kolejny rekord

W mięśniach i wątrobach ryb z rodziny żarłaczowatych u wybrzeży Brazylii wykryto wysokie stężenie kokainy. - To bardzo ważne i potencjalnie niepokojące odkrycie - powiedziała Sara Novais, ekotoksykolożka morska.

"Kokainowe ryby" u wybrzeży Brazylii

"Kokainowe ryby" u wybrzeży Brazylii

BBC, Science

Co najmniej 13 osób zginęło na Filipinach w wyniku obfitych opadów deszczu wywołanych przez tajfun Gaemi. Żywioł zmierza obecnie w kierunku Tajwanu, gdzie z powodu zagrożenia jakie niesie zamknięto szkoły, biura i instytucje finansowe oraz postawiono wojsko w stan gotowości.

Gaemi sieje spustoszenie. "Woda dotarła do drugiego piętra"

Gaemi sieje spustoszenie. "Woda dotarła do drugiego piętra"

We wtorek doszło do erupcji Etny. Chmura popiołów wzbiła się na wysokość ośmiu kilometrów. Pył wulkaniczny pokrył Katanię na Sycylii. Chroniąc się przed nim, wiele osób chodziło po tym sycylijskim mieście pod parasolem.

Gruba warstwa pyłu pokryła miasto. Ludzie chodzili pod parasolami

Gruba warstwa pyłu pokryła miasto. Ludzie chodzili pod parasolami

PAP, Quotidiano Nazionale, tvnmeteo.pl

Liczba ofiar śmiertelnych dwóch osuwisk, do których doszło w poniedziałek w Etiopii, przekroczyła 200 - przekazały lokalne władze. Trwają poszukiwania zaginionych.

"Nie wiem, kiedy to się skończy. Wciąż odnajdujemy ciała"

"Nie wiem, kiedy to się skończy. Wciąż odnajdujemy ciała"

Coraz bardziej dotkliwa susza panuje na Sycylii. Tam, gdzie jest najgorzej, woda z kranów nie płynie od kilkudziesięciu dni. Poważne straty notuje się w rolnictwie i turystyce. Burmistrz miasta Agrigento oświadczył, że to "najgorszy kryzys hydrologiczny w ostatnich latach".

Czarny rynek wody i protesty na Sycylii. "Najgorszy kryzys w ostatnich latach"

Czarny rynek wody i protesty na Sycylii. "Najgorszy kryzys w ostatnich latach"

PAP, Reuters, tvnmeteo.pl

Z powodu trwającej od kilku tygodni suszy władze Wiednia wprowadziły zakaz grillowania. Miasto ostrzega przed wysokim ryzykiem pożarów lasów i apeluje o ostrożność.

Zakaz grillowania w europejskiej stolicy

Zakaz grillowania w europejskiej stolicy

Ponad 180 osób zmarło w Hiszpanii od początku wakacji z powodu panujących wysokich temperatur - wynika z danych madryckiego Instytutu Zdrowia imienia Karola III. Około połowę z tych zgonów odnotowano w ostatnich kilkunastu dniach.

Piekielny żar. Od początku wakacji w Hiszpanii zmarło ponad 180 osób

Piekielny żar. Od początku wakacji w Hiszpanii zmarło ponad 180 osób

PAP, thelocal.es, eltiempo.es

Norweski region Telemark, który jest położony około 100 kilometrów na zachód od Oslo, nawiedziły ulewne deszcze. Doszło tam do powodzi, w wyniku której zawalił się most. Służby ewakuowały około 350 mieszkańców i turystów z terenów zagrożonych osunięciami ziemi.

Zawalony most, zalane drogi. Osunięcie ziemi zagraża mieszkańcom i turystom

Zawalony most, zalane drogi. Osunięcie ziemi zagraża mieszkańcom i turystom

PAP, nrk.no

Piorun śmiertelnie poraził 47-letniego mężczyznę i jego 11-letnią córkę na górze Zhaltets w Bułgarii. Drugie dziecko, które zaalarmowało służby ratunkowe, ocalało i zostało śmigłowcem przetransportowane do szpitala.

Ojciec i córka śmiertelnie porażeni piorunem

Ojciec i córka śmiertelnie porażeni piorunem

PAP, breaking.bg

Stres ludzi wpływa na samopoczucie psów. Przeprowadzone przez brytyjskich naukowców badanie wykazało, że zapachy wydzielane przez zdenerwowane osoby sprawiały, że zwierzaki wykazywały się pesymizmem.

Psy czują zapach naszego stresu. Przez niego stają się pesymistami

Psy czują zapach naszego stresu. Przez niego stają się pesymistami

University of Bristol

Lecąca w kierunku Jowisza sonda JUICE, aby nabrać prędkości, przeleci w przyszłym miesiącu pomiędzy Ziemią a Księżycem - poinformowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). To pierwszy tego typu manewr w historii lotów kosmicznych.

Sonda JUICE przeleci między Ziemią a Księżycem

Sonda JUICE przeleci między Ziemią a Księżycem

PAP, ESA

Lawina błotna zalała w niedzielę miasto w północno-wschodniej Francji. Do zdarzenia doszło w departamencie Górna Marna, gdzie weekend przyniósł gwałtowne opady deszczu i burze. Osiem osób zostało rannych.

Błoto zalało miasto. "Po dwóch minutach drzwi pękły pod naporem fal"

Błoto zalało miasto. "Po dwóch minutach drzwi pękły pod naporem fal"

France TV, BFMTV

Za nami kolejna noc obserwacji Koźlego Księżyca. Letnie pełnie są szczególnie efektowne - tarcza naszego naturalnego satelity wydaje się wtedy większa i złotawa. Materiały otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Koźli Księżyc. Złota pełnia w waszych obiektywach

Koźli Księżyc. Złota pełnia w waszych obiektywach

space.com, timeanddate.com, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Chorwacka policja zatrzymała mężczyznę podejrzanego o podłożenie ognia w okolicach Trogiru. W czwartek pożar podszedł bardzo blisko kompleksów hotelowych, zagrażając bezpieczeństwu ponad 4000 ludzi, a w niedzielę wciąż trwało jego dogaszanie.

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

PAP, index.hr, tvnmeteo.pl

Intensywne opady deszczu spowodowały, że na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro - Płociduga Duża. Zbiornik ten osuszono w XIX wieku, by uzyskać łąki do wypasu koni. Zdaniem naukowców jezioro to jednak wkrótce znowu zniknie.

Na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro